Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etiketthälsa
Läst 3387 ggr
[Nomen Nescio]
2

Ronden

Här går det bra att diskutera allt från småkrämpor till farsoter och från huskurer till mirakelmediciner. Även diskussioner om sjukvården platsar här.

Fortsättning på tråden "Sjuk?" från 2014.

[Nomen Nescio]
0

Blev pinsamt medveten om min partiella ansiktsblindhet när jag idag mötte en granne som bor i "min" trappuppgång sedan minst fem år utan att jag kände igen honom. Visserligen har jag inte sett just de grannarna särskilt ofta, men ändå! Man hejar förstås i trapphuset, men det här var ute på gatan…😮

Jag har annars gott "ansiktsminne" för de flesta människor, men det finns vissa personer som jag inte känner igen - speciellt sådana som byter frisyr, färgar håret eller skaffar nya glasögon ofta.

Det är ingen diagnosticerad åkomma och inget som kommit på äldre dagar, fast jag är kanske mer medveten om det nu. Någon mer som råkat ut för detta?

[Nomen Nescio]
0

Bara svaga giktkänningar för första gången på flera veckor och inget smärtstillande intaget hittills idag  - känns som det äntligen kan vara slut på plågan för den här gången… 🥵

[helga21]
6

Rubriken på denna tråd påminner mig om en sann historia här ifrån. En sköterska hade hittat en manlig patient tillsammans med en kvinnlig i en säng när sköterskan gick nattronden. Hon konsulterade dagen därpå läkaren och frågade vad hon skulle göra? Ställ in nattronden blev svaret från läkaren. 😃

Agafia
1

Att jag aldrig lär mig ! Gick hundpromenad i skogen efter en kraftig storm , snubblade naturligtvis på grenar som blåst ner . Föll som en Fura……. Vad hade jag där att göra ? När jag vet mitt högra ben inte alltid hänger med……..

[Nomen Nescio]
0

#4 Hoppas att det stannade vid sveda och kortvarig värk!

DesK
1

#4 Välkommen in i de snubbelfotades klubb! 😉

/Désirée

Agafia
2

Vackert blålila där jag landade , tur att jag har " inbyggd vadderingen " 😉

[Nomen Nescio]
1

Irländare verkar ha en lite egen humor…

"Först blev han sparkad i ansiktet av en häst. Sedan blev Chris Meehan, 22, överkörd av ambulansen som skulle hjälpa honom – och bröt benet.

– Man kan bara skratta åt det, säger han till Racing Post."---

Expressen

Maria
1

#8 Jag läste just det. Vilken dråplig historia. Han tog det i alla fall med glimten i ögat.

/Maria

[Nomen Nescio]
1

När Sverige skulle spela mot Irland i fotbolls-EM möttes irländarna av idel lovord från motståndare, lokalbor och Polisen. Metro skrev:

"Till The Sun sa en person (lokalbefolkning) att irländarna alltid är så roliga, på gott humör och de ställer inte till några problem."---

"Alla har så kul och det är aldrig några problem. Det är sant som de säger. Ni har de bästa fansen i världen sa han (en svensk supporter) till The Sun.

Även polis har hyllat de irländska supportrarna och sagt att de minglar med andra fans, har kul och orsakar inga problem."

Okej, lite generalisering kanske, men visst var det glimten i ögat även där! 😉

[Nomen Nescio]
3

"10 Nu förstår jag varför jag gillar irländare! Jag är ju född i Värmland, och så här beskrivs värmlänningar i Expressen:

"Onekligen Sveriges bonnigaste folk. Här härskar de enkla nöjena, som raggarbilar, hembränt och dansband. Men värmlänningar är också poeter, så man kanske kan säga att de är en svensk variant av irländare – ständigt lite berusade, alltid med ett leende på läpparna och alltid redo att rimma. Och dessutom skäms de inte för sin bonnighet. De är tvärtom stolta över den."

Skål!

[Nomen Nescio]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alvastra klosterruin har jag besökt flera gånger, även om det var länge sedan senast. Till det gamla klostret hörde klosterträdgården, och munkarna både importerade medicinalväxter och tog tillvara på växter som redan fanns i vår natur som ansågs ha läkande egenskaper.

Våra medeltida kloster är ju i stort sett borta är ju borta, men föreningen Nydala klosterträdgård finns, och på nätet kan man ta del av deras upplysningar om olika "nyttoväxter" och deras användning såväl i då- som nutid.

Egen bild.

[Nomen Nescio]
1

Vår landstingsdrivna vårdcentral lade ner för någon månad sedan på grund av sviktande patientunderlag. Detta i en välbefolkad stadsdel  i storstadsområde, med goda kommunikationer och p-möjligheter. Fråga mig inte hur man kunde undgå att få det att fungera…

En privat entreprenör har tagit över, och eftersom jag har problem med min gikt ringde jag dit i fredags. "Titta ner akut", blev rådet, och idag följde jag det.

Allt var renoverat och snyggt, och väntrummet svalt och skönt. Jag kom dit klockan elva och var ensam i väntrummet, så jag kom direkt till receptionen. Fem över elva var jag inne hos läkaren, som behandlade (det gjorde ONT när hon klämde vätska ur en tå!), konstaterade infektion i en led, skrev ut medicin och penicillin, och tio över elva var jag på hemväg, riktigt imponerad!   👍

Maria
1

#13 Så bra att du fick snabb behandling.

När husläkarreformen kom i början av 90-talet så valde vi en läkare i Kungsladugård. Det är två läkare som huserar i en gammal villa.

Vi har gått där hela familjen sedan dess och det är samma två läkare som startade så "min" läkare kan ju hela familjen och det känns jättebra.

Dessutom hade akutmottagning varje morgon mellan 9-10 och en vardagskväll så man behöver aldrig vänta.

Nu finns ju inte det gamla systemet kvar men de har behållit sina befintliga patienter men tar inte in några nya.

/Maria

[helga21]
0

De försökte med akutmottning här också men då satt alla som inte lyckats komma fram på telefon till andra vårscentraler

Maria
0

#15 Nu är det ju bara mottagningens "gamla" patienter som kan söka akut där. De som listade sig redan från början.

/Maria

[helga21]
0

# 16 Här kan vem som helst gå till en allmän vårdcentral. Avsikten var att frigöra tid för sköterskor som skulle få tid till annat och läkare som skulle kunna ta emot de som var i behov av det just den dagen.

Maria
0

#17 Så fungerar det här också.

Jag berättade bara om husläkaren jag brukar gå till och hur bra det fungerar för oss patienter som är kvar där.

/Maria

[helga21]
0

# 18 Vi har husläkare också ifall vi vill men söker du akut så får du ta den som är ledig.

[helga21]
0

Efter sju sorger och åtta bedrövelser så fick jag i dag äntligen antibiotika i tablettform för min öroninfektion som plågat mig i drygt ett år. Först besök på VC vid flera tillfällen och sen remiss till ögon som har 6 månaders väntetid men de kan skicka en vidare till en privat för samma peng, vilket jag tackade ja till. Denne privat sa att jag inte hade någon infektion trots åtskilliga behandlingar på VC. 100 kr tack och adjö. Då kontaktade jag en privat i ett annat län och fick tid idag och denne sa att så ska du inte behöva ha det. Han såg att jag har en infektion i mitt ena öga och skrev ut antibiotika och en remiss till operation.

[Nomen Nescio]
0

#20 Man blir inte förvånad… 😕

Maria
0

Hoppas att antibiotikan hjälper.

/Maria

[helga21]
0

# 22 Det tror jag nog då de vet vilken bakterie jag har men inte brytt sig om det och den som jag var hos först försökte övertyga mig om att jag inte hade denna trots att jag  hade med mig ett brev från VC där det stod svaret.

[Nomen Nescio]
1

Har avslutat min veckolånga penicillinkur idag. Högerfoten är inte längre varmare än den andra, den svullna tån har återgått till normalstorlek och gikten känns inte av.

[helga21]
0

# 24 Vad skönt att höra och att kännas för dig :)

[Nomen Nescio]
0

#25 Ja, det har varit en seg sommar, men nu kan man förhoppningsvis ta på vandrarskorna och bege sig ut på strövtåg igen…

Hoppas din antibiotikakur också hjälper!

Agafia
0

Nys, spott o fräs……. Sommarförkylning 😑

[helga21]
0

# 2 Jadå den hjälper. Det är inte mycket kvar av min infektion.

[Nomen Nescio]
0

_"Är du en inbiten bokmal? Grattis, då lever du två år längre i genomsnitt. Det visar en studie från Yales universitet som forskat på sambanden mellan läsning och livstid, enligt New York Times.

– Personer som läser så lite som en halvtimme om dagen hade en påtagligt högre chans att leva längre än de som inte läste alls, säger Becca R Levy, professor i epidemiologi på Yale, till tidningen.

3635 personer över 50 deltog i studien, som visar att de som läser upp till 3,5 timmar i veckan hade 17 procent lägre sannolikhet att ha avlidit vid uppföljningen 12 år senare, medan de som läste mer än så hade hela 23 procent lägre sannolikhet."---_

SVT

Boktips finns i tråden "Läslustan".

Maria
1

#29 Det tackar vi för. Jag läser ju jättemycket.

/Maria

Schnauzertik
1

#29 Låter bra tycker jag,  Problemet är att man också  ägnar sig åt sådant som reducerar sannolikheten för långt liv så att bilden i slutänden inte blir riktigt så positiv.

Värd för Pensionärer

[Nomen Nescio]
2

#29 Några rutor choklad under läsandet så ökar chansen att man kommer att förstå vad man läser när man blir gammal…

"Choklad, och framför allt mörk sådan, har länge lyfts fram som hälsosamt.

Och nu får alla chokladälskare ytterligare vatten på sin kvarn.

En portugisisk studie, publicerad i Journal of Alzheimers Disease, visar nämligen att delikatessen kan minska risken för Alzheimers sjukdom, skriver norska ABC Nyheter.

Sammanlagt deltog 531 personer som var 65 år eller äldre. Deltagarna fick genomgå ett test där hjärnans kognitiva förmåga testades.

Fyra år senare gjordes testet om och de person som hade för vana att äta choklad visade sig ha 40 procent längre risk för kognitiv svikt, där bland annat demenssjukdomar som Alzheimers ingår."---

Expressen

Schnauzertik
2

Yoga mot smärta o krökt rygg.

85-årig mormor levde med puckelrygg i decennier - då började hon med yoga och vilken förändring det blev.

===

Värd för Pensionärer

TjockaBerta
1

Jag har också partiell ansiktsblindhet. Det är rätt jobbigt. Med åren blir jag mer och mer osäker och rädd att göra bort mig.

>>>Malum domesticum<<<

Maria
1

Det där med att vara rädd att göra bort sig känner jag igen.

Mitt minne är ju problematiskt och på jobbet har jag en anteckningsbok där jag skriver upp triviala saker som vart vissa arbetskamrater ska åka på semester. Vad deras barn heter och annat som kan kännas att man "borde" känna till och framförallt komma ihåg. Jag har svårt att hänga med i diskussioner på raster när jag inte har koll och det är en viss sorg då jag egentligen är väldigt social och pratsam.

/Maria

Schnauzertik
1

Såg att det finns en ergonomikurs för fotografer (jag är bara amatör) och där stötte på en ny yrkesrubrik. Ortopedingenjör. 

Visst visste jag att någon utförde uppgifterna men titeln var ny för mig.

Värd för Pensionärer

Maria
1

Jag har ju träffat på "sådana" i vården emellanåt men jag visste nog inte heller det korrekta namnet på yrket.

/Maria

[Nomen Nescio]
2

"Efter den rekordlånga sommaren är hösten och förkylningstiden här. En som sällan blir sjuk är den 104-åriga bloggerskan Dagny - som har sina tips för att mota Olle i grind."---

"Det säkraste sättet för att hålla sig frisk är enligt den nu mer rikskända bloggerskan Dagny Carlsson, 104, att klä sig varmt. – Jag är varmt klädd när det är kallt, fuktigt eller blåsigt och har varm mössa när det är kallt, säger Dagny Carlsson. Nummer två är enligt Dagny att se till att få i sig näringsrik mat med mycket vitaminer för att få ett starkt immunförsvar. – Tack och lov är jag ytterst sällan förkyld och det beror säkert på goda gener och att jag alltid ätit näringsriktig mat."---

GP

[Nomen Nescio]
3

”Det är uppseendeväckande att staten, med en lag emot åldersdiskriminering och vars Hälso- och sjukvårdslags mål är en vård på lika villkor för hela befolkningen, inför regler där människor särskiljs”, skriver Christina Rogestam och Gösta Bucht från SPF Seniorerna.  Var femte kvinna som drabbas av bröstcancer är 75 år och äldre. Ändå nonchaleras dessa kvinnor. De exkluderas från regeringens avgiftsfria mammografiscreening och i Rosa bandet-kampanjen för att upptäcka bröstcancer nämns inte ens äldre kvinnor. Det är oacceptabelt att människor efter en viss ålder behandlas som om deras liv vore mindre värda."---

Debattinlägg på SVT Opinion

[Nomen Nescio]
1

"Frälsning och befrielse, gemenskap och ledarskap. Forskare på Högskolan i Halmstad har kommit fram till att hälsovurmen uppfyller alla kriterier för få kallas religion.

Britta Pelters, lektor på Högskolan i Halmstad, har tillsammans med en forskningskollega i Linköping utgått från en omfattande lista med funktioner och sociala processer som kan känneteckna en religion. Det visar sig att hälsa och träning uppfyller alla kriterier. Det gäller både moraliska värderingar, likväl som övertygelsen om att det man tror på är den absoluta sanningen.

Men frälsning och befrielse följs av besvikelse och skam. Vid sjukdom tycker man att kroppen sviker en. Man förväntas också ha ett visst utseende, vilket gör att alla inte passar in i den hälsosamma mallen. – Man måste ha en viss kropp att visa upp som säger att man är en duktig person. Om jag är tjock, så är jag inte bara "tjock". Fettet symboliserar att jag är lat och saknar viljestyrka, säger Britta Pelters."---

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/halsa-som-religion

Maria
2

Jag skadade min högerarm för drygt en månad sedan och var hos husläkaren som remitterade mig till akuten eftersom hon ville utesluta stroke.

Jag har både gjort datortomografi av skallen och en magnetröntgen av armen.

Remiss skulle sedan skickas till arbetsterapeut och till en EMG-undersökning där man kollar elektriska signaler från muskulaturen

Jag skulle inte räkna med att få göra en EMG då remisserna brukar komma tillbaka.

Däremot har jag blivit uppringd av en arbetsterapeut som sa att remissen inte kommer behandlas och samtidigt fick jag en kallelse till EMG den 14/11.

Det blev ju helt tvärtom😃

Jag är visserligen bara glad för en EMG kan tala om hur omfattande skadan är.

/Maria

[Nomen Nescio]
3

Vi har ju talat en del om mer eller mindre konstaterad ansiktsblindhet här, och kanske kan den här mannen ha en släng av det -eller var han bara morgontrött?

Kommer i sammanhanget att tänka på Björn Hellberg, som lär vara rätt tankspridd. När han för många år sedan skulle lämna sonen Eskil på dagis och öppnade bildörren för att lyfta ut sonen upptäckte han att han fått med sig hunden istället…😃

[Nomen Nescio]
1

"Efter sjukhusvård är Gerd tillbaka i hemmet. Hon må ha mycket ont och äter starka mediciner men hon är fortfarande strukturerad. Det är noggranna anteckningar om första kontakterna med biståndshandläggare, om färdtjänst, besked från röntgen, läkare…. Väntan, väntan, väntan. – Samhället tror att gamlingar har så mycket tid, de kan gott vänta. En yngre person tror jag inte skulle behandlas så här. Men gamla prioriteras inte.

Jag har svårt att tänka på Gerd som ”gammal”, men själv är hon krass.

– Det fokuseras mer på regler, personal och papper – än på ”kunden”. Jag tror tyvärr det handlar om att en gammal ”kund” inte är så viktig. Men för oss som ÄR gamla är tiden faktiskt viktig. Inte för att vi har så mycket av den – tvärtom! Vi har inte så mycket tid kvar."---

"Det förefaller vara viktigare att hålla systemen igång, än att se till människan. Ett exempel är bristen på samordning. Vid ett läkarbesök försökte jag få hen att samtidigt skriva ett intyg till fastighetsägaren om ”bostadsanpassning”, dvs en ramp vid entrén. – Men nej, det måste göras vid ett helt annat läkarbesök! Jag hade gärna väntat en stund på det, i stället för att boka in ytterligare ett läkarbesök. Och jag har just nu oerhört svårt att ta mig ut, eftersom det inte finns någon ramp för rollatorn vid entrén."---

(Gerd är f.d. landstingspolitiker och socialchef.)

http://www.news55.se/reportage-artiklar/samhallet-tror-att-gamlingar-har-sa-mycket-tid/

[helga21]
0

Kan meddela intresserade att jag fått ett rör inopererat i min tårkanal som ska sitta där till den 17/1. Jag har haft en sten i tårkanalen och den har blvit krökt så jag får ta ögondroppar tills vidare.

[Nomen Nescio]
1

#44 Hoppas att det fungerar! 👍

[helga21]
0

# 45 Det är bättre än vad det var i somras i varje fall 🙂

[Nomen Nescio]
0

Var hos läkaren idag för ny utskrivning av medicin. Alla värden var bra, från blodtryck till socker, vilket känns skönt att få bekräftat. Däremot blir det till att äta förebyggande medicin för gikten, ett väntat besked.

Maria
0

#47 Det låter bra🙂

/Maria

[Jimmy.L]
0

#47 Låter bra.

[Nomen Nescio]
1

#48 #49 Ja, det blev inte ens ombesiktning, konstigt nog…😃

[helga21]
1

Den 17/1 ska jag ta bort röret i mitt öga. Hoppas allting fungerar då.

[Nomen Nescio]
0

#51 Inga bakslag sedan det sattes in?

[helga21]
1

# 52 Nej men jag tar ögondroppar med antibiotika i.

Maria
3

Nu har jag skickat in svaret på mina undersökningar av armen till försäkringsbolaget. Vi får se vad de säger.

Det är i alla fall himla besvärligt. Jag brukar inte gnälla i första taget men jag är så trött på att armarna inte fungerar så bra.

Min vänsterarm har ju nedsatt kraft efter hjärntumören och att jag då skadade högerarmen är ju ren otur då jag är högerhänt. Jag kan inte få ut armen från kroppen så att säga. Jag kan vinkla den och få upp handen till munnen men det blir så vingligt så jag får ändå använda vänstern. Jag kan inte sätta upp håret och ta på sig kläder är slitsamt på hjärtat😉 då jag blir så himla ilsken varje gång.

Jag kan skriva så här på datorn men ska jag flytta handen sidledes så får jag ta hjälp av den andra handen så det går långsamt.

Det har ju blivit bättre men jag börjar tappa modet om att det ska blir bra.

Positivt är att jag har i alla fall inte ont i armen🙂

/Maria

[Nomen Nescio]
0

Man kan inte bli annat än modstulen när man läser om vad ni tvingas kämpa med, medan jag själv (hittills) bara dras med lite giktkänning…

Hoppas innerligt att det går åt rätt håll!🌺

Maria
4

Det lustiga i sammanhanget är ju att jag går vingligt med krycka men skadade armen när jag ramlade ur sängen😃

/Maria

[Nomen Nescio]
0

#56 Skönt att du kan ta det med lite "galghumor"! 👍

Maria
1

#57 Det måste man tror jag. Annars vore det ju trist att leva😉

/Maria

[Nomen Nescio]
0

"Läkarbesök via nätet som erbjuds av privata vårdbolag växer så det knakar och landstingen får stå för största delen av notan, tiotals miljoner kronor i fjol."---

"Två av de största internetläkarföretagen har underleverantörsavtal med privata vårdcentraler i Region Jönköping. Det fria vårdvalet gör att vem som helst i landet kan nyttja digitalläkartjänsterna. Ett läkarbesök kostar 250 kronor för patienten, resten av kostnaden står patientens hemlandsting för, och det är Region Jönköping som skickar fakturorna dit."---

"– Det handlar om ungefär 20 000 besök sedan det startade i somras, i juni ungefär, säger han (Jonatan Vincent, controller vid Region Jönköping) Landstingens kostnader för de här 20 000 internetläkarbesöken som administrerats av Region Jönköping hamnade på cirka 37 miljoner kronor, 1 885 kronor per besök."---

SR