Våld i nära relationer bland äldre
Ett livslångt äktenskap i tomtebolycka eller nyfunnen kärlek på äldre dagar. Barn och barnbarn som lyser upp tillvaron och är hjälpsamma. Det är ju så man önskar att tillvaron skall vara, men tyvärr blir det ju inte så för alla. Återkommande trätor eller våldsamt uppträdande till följd av demens, barn som utnyttjar sina föräldrar ekonomiskt - tyvärr existerar det, samtidigt som det är något skambelagt som många människor tvingas bära med sig i tysthet.
Den här tråden är tänkt att ge utrymme för att uppmärksamma detta våld.
"Tusentals kvinnor över 65 år utsätts för systematiskt fysiskt eller psykiskt våld. Det visar en färsk rapport. En av dem är Gunvor, 81. Hennes make utsatte henne för upprepat psykiskt våld under 50 år. Trots att hennes självkänsla och självförtroende var i botten lyckades hon till slut lämna honom. – Det psykiska våldet sätter djupare spår. Blåmärken går bort men det psykiska sitter kvar."---
När jag jobbade inom geriatriken så fick vi en dag in en kvinnlig patient som hade skadat sig. Lårbenet kanske…jag kommer inte ihåg. Väl hos oss så fick vi reda på att hennes make hemma hade ramlat och var på väg till oss också.
Vi hade bara en sal med två bäddar. Övriga rum var 4-salar eller enkelrum.
Vi gjorde en ommöblering under förmiddagen så att paret skulle kunna dela 2-rummet.
När vi talade om detta för kvinnan så började hon gråta. "Jag som äntligen skulle få lite frid någon vecka" sa hon.
Det gav oss verkligen en tankeställare. Vi skulle givetvis talat med kvinnan först.
/Maria
"Den 56-årige mannen slog sin 79-åriga mamma i huvudet med en hammare och skar henne i halsen med en kniv. Han döms nu för mordförsök till åtta års fängelse.
Det var den 30 november som kvinnan hittades död i sin lägenhet på Brynäs."---
"Sverige är ett land i framkant gällande forskning om våld i nära relationer, men de äldre kvinnor som lever i våldsamma relationer faller däremot ur statistiken. Det menar Madelene Sundström, utredare på Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK)."---
"Enligt Madelene Sundström ligger stereotypa föreställningar och generaliseringar, som till exempel att våld upphör med åldern eller att äldre inte kan utsättas för sexuellt våld, till grund för att äldre kvinnor inte får den hjälp de har rätt till. Men en person upphör inte med att utöva våld mot sin partner bara för att personen har blivit över 65, menar Madelene Sundström."---
"Mäns våld mot kvinnor har uppmärksammats allt mer de senaste tio åren, inte minst inom forskningen, men när det gäller det våld som äldre kvinnor upplever har vi lång väg att gå, menar Madelene Sundström."---
"– En viktig aspekt i det här arbetet är att nå kvinnorna själva, och att informera om att det finns hjälp att få. Även om det kan kännas så är de långt ifrån ensamma i sin situation, avslutar Madelene Sundström."
http://www.news55.se/reportage-artiklar/utredare-stor-okunskap-om-vald-mot-aldre-kvinnor/
Mer i samma ämne i artikelserie på News55:
http://www.news55.se/reportage-artiklar/katarina-65-han-tog-sonder-mig-som-manniska-bit-for-bit/
http://www.news55.se/kronikor/jag-vande-mig-vid-att-pappa-slog-mamma-hela-livet/