Musik för mig, kanske för dig - 7
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Musik för mig, kanske för dig" hette ett musikönskeprogram som kunde höras på SR första gången 1974 och som sändes sista gången 2004. Det är även namnet på den här tråden, varav detta är del 7 - del 6 finns här. Här kan du tipsa om dagsaktuell musik lika väl som om gamla godingar.
Keep your heart young - Brandi Carlisle
En lite bortglömd artist med en fantastisk röst är Lena Andersson.
Har ett lite speciellt minne av henne från slutet av 1970-talet, när jag studerade i Stockholm. Lena hade då hoppat av musikkarriären och gick i skolan. Vet inte riktigt vilken utbildning det var, men jag har för mig att det var något med teater. Vi gick alltså inte alls på samma utbildning och jag såg henne bara som hastigast ibland i fikarummet.
Däremot hade alla klasser gemensamt luciafirande, och Lenas klass stod för luciatåget. Med Lenas blonda hår och fantastiska röst så förväntade nog alla sig att hon skulle vara lucia, men det var hon inte. Hon var tomte - längst bak i luciatåget! Har inte för mig att hon ens sjöng solo, utan hon var bara "en i kören".
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Hörde Ulf Lundells "Pigor och drängar" med Vibafemba första gången i Ulla Skoogs härliga sommarprogram 2015, och när programmet gick i repris häromnatten fastnade låten riktigt ordentlig i skallen.
Min mor var en kvinna med glimten i ögat men även med skinn på näsan. Det fanns en låt som hon avskydde innerligt, och det var Thore Skogmans "Pensionärsvisan", som hon tyckte målade upp pensionärslivet i alltför grälla färger. "Varför skulle inte en pensionär nånsin få vara sur eller tvär?", undrade hon.
Tror att hon skulle ha gillat Bengt Sändhs och Finn Zetterholms parafras "Balladen om pensionärerna" mycket mer, men jag tror hon missade den…
("Pensionärsvisan" var om jag minns rätt signatur till något trivselprogram med Gnesta-Kalle på radion på sin tid.)
#4 Fast Thore Skogman sjunger ju "när man är en glad pensionär", inte "när man är en sur pensionär". 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#5 "…då är man aldrig nånsin sur eller tvär".😉
#6 Ja, det är ju självklart att om man är en glad pensionär är man inte sur och tvär. Det är ju om man är en sur pensionär som man är det. 🙂
Hörde den här på P4 Plus idag. En av mina favoriter från 1970-talet som jag nästan hade glömt bort.
Hej. Nån här inne som minns denna musikaliska skatt?? Nostalgi på hög nivå, Eller va tyx???