Egen grönsaksodling
Men det är inte bara på mat och kläder man kan spara. På landet finns inte så många frestelser som i staden. Man handlar oftast inte spontant utan planerar sina inköp bättre vilket blir billigare
Odla själv
Under krigsåren i Sverige på 1940-talet var det matbrist och många varor var ransonerade. Folk odlade i sina trädgårdar och de som bodde i hyreshus odlade i koloniträdgårdar. I städerna odlade man även på gräsmattorna i parkerna. Det svenska folket var friskare än någonsin!
Få saker är så lönande som att odla sina grönsaker själv. Man får inte bara mat utan också glädje. Tänk Dig att kunna gå ut i grönsakslandet och hämta det Du vill ha till middag. Det är då Du ser hur mycket pengar Du sparar genom att odla själv. Utöver penningbesparingen så får Du ju grönsaker som är odlade på precis det sätt Du själv vill. För det man själv skall äta vill man ju knappast spruta gifter på. De godaste grönsakerna får man ju också om man använder naturliga metoder. Förbundet för Organ Biologisk Odling, FOBO är en förening som det lönar sig att vara medlem i. De har också en fantastisk vacker tidning, som visserligen inte kommer ut så ofta, men som är väl värd att vänta på.
Det finns fortfarande koloniträdgårdar i många städer och där det inte finns bör man uppmana politikerna att ta fram mark. Enligt boken "Rätt att odla" som utkom 1979, behövs det 200 m2 mark för att försörja en normalfamilj med grönsaker under ett år. Storlekarna på kolonilotterna varierar på olika håll i landet.
När det av miljöskäl blivit allt viktigare att vi äter grönsaker i stället för kött så är det bra att vi odlar själva. Grönsakerna från det egna landet eller från någon lokal odlare har inte släppt ut de stora mängder koldioxid som den importerade varan gör när den transporterats hit med lastbil eller flyg.
Av hälsoskäl är det bättre att vi äter mer grönsaker än kött. Proteinbehovet 30 gram protein kan man få genom att äta baljväxter ex. vis ärtor, bönor och linser. Men vill man inte vara vegetarian så kan man ju bara minska på mängden animalier på tallriken.
Det är inte svårt att odla själv
Peta ner ett frö i en kruka och håll jorden fuktig. Naturens enorma livskraft gör att det snart spirar små blad. Efter ett tag är det dags att plantera ut plantan i trädgårdslandet eller balkonglådan. En del fröer kan man så direkt på växtplatsen. Börja med det lättaste nämligen sallad. Det blir snabbt ätliga blad och någon gallring eller rensning behövs ej. Morötter däremot måste man så glest och gallra strax efter att de har kommit upp, annars får man inga stora morötter.
Tomater köper man enklast som plantor och sätter sedan vid en husvägg eller i en balkonglåda eventuellt i ett växthus om man har tillgång till ett sådant.
På många håll i landet träffas folk om våren till "Plantbytardagar". Har man inget att byta med så går det bra att köpa till mycket förmånliga priser. På köpet får man råd och anvisningar av entusiastiska odlare.
I vår egen odling, som finns i norra Dalarna, växer det så att det knakar. När detta skrivs har en hel spann med sockerärtor skördats och dessa ligger nu portionsförpackade i frysen. De skall användas i vinterns soppor. Vaxbönorna intill ser intressanta ut, de blommar fortfarande men snart är det dags att skörda även där.
Mellan sockerärt och vaxbönor växer palsternacka. För att få landet lite trevligare så har palsternackorna fått sällskap med en rad ringblommor. Bondbönorna verkar däremot inte så lovande. Det myckna regnandet den senaste tiden verkar ha förstört utvecklingen av ärtorna. Nå, ja - det finns ju massor av kål och potatis så matförrådet till vintern kommer nog att klara sig.
Intill morötterna hade det vuxit upp ett par stånd med potatis som självsått sig från förra året. Det var både av den röda och den vita sorten, det blev lagom till ett kok. I det lilla grönsakslandet fanns lite sallad, det är gott på smörgåsen.
Intill husväggen växer en planta med squash som vi fått vid en plantbytardag. Då vi aldrig odlat squash tidigare så det är intressant att se vad den kan ge. Det är tydligen en mycket tacksam växt, det fanns flera färdiga frukter, en stor fick följa med in. Några tomater som växer intill blev ett komplement.
( text och bild ur min bok Konsten att leva billigt och må bra)
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
Det är inget för mig att odla. Hos mig finns inte ens en krukväxt
En del kan vi odla här. Jag har många fruktträd och en del bärbuskar också. Bra med ett växthus.
Bilden tagen ur denna tråd, där det finns mer:
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag har en pytteliten trädgård och brukar ha kryddor för husbehov.
Odlar även sockerärtor, bondbönor, mangold, grönkål, sallad, tomater, chili, vindruvor och lite till.
Förr när vi hade sommarstuga odlade jag mycket mer.
/Maria
Nämnde lite funderingar i gårdagens storstuga om att anlägga en örtagård på balkongen och väcker därför liv i den här tråden, även om den väl företrädesvis handlar om odling i trädgårdsland.
Angående odling i mindre skala så har jag hittat en del artiklar att fundera över, bland annat följande:
"Cityodling blir allt populärare. På balkonger, hustak och kolonilotter spirar grönskan.
– Satsa på växter som du kan skörda länge, tipsar Lena Israelsson, journalist och författare med köksträdgården som specialitet."---
"Att välja "kom-igen-sorter" som man kan skörda i omgångar och äta under hela säsongen är ett smart val. Dit hör bland annat plocksallat, mangold, persilja och fleråriga kryddor.
Det mesta går att odla på liten yta, men Lena Israelsson avstår helst från sådant som kräver stora kärl och liten utdelning, som exempelvis vitkål, broccoli, purjolök och palsternacka.
– Tomater är roligt att odla själv och då ska man välja busktomater. Chilipeppar funkar bra på balkong och kräver mycket sol. Fleråriga kryddväxter som timjan, rosmarin, gräslök och salvia är lätta att odla överallt och har man tur så övervintrar de och man kan få en riktig liten örtagård på balkongen, säger Lena Israelsson."---
Någon här som har någon erfarenhet att dela med sig om kryddodling, på balkong eller rent allmänt?
Fortfarande en bit kvar till årets odlarsäsong, men redan nu presenteras en del nya produkter - som tomtato, en planta på vilken man först kan skörda tomater och sedan ta upp potatis på. Kanske något för den som vill odla på liten yta, t.ex. balkongen?
#5 Bäste N N det är inte första april idag 😉
/Désirée
#6 Nej, inte enligt artikeln i alla fall! 🤔 Den skrevs i förrgår, som var den 23 januari…
Odlar lite på tomten, jordgubbar, dill, persilja, morötter, potatis.
#8 Jag odlade lite kryddväxter på balkongen i somras, men jag tyckte de var så prydliga att jag inte skördade något…
#8 Har bara balkong, och det är inte lönt att jag odlar något där för jag glömmer alltid bort att vattna det jag sått. Dessutom verkar lössen trivas något alldeles ypperligt där. För många år sedan hade jag gräslök på balkongen, och gräslöksstråna var dubbelt så tjocka på grund av alla löss som trängdes på dem. Det enda lössen inte gick på var en julstjärna som jag satte ut på sommaren. Den var tydligen för stark för dem.
Testade för flera år sedan att odla tomater. Det blev inte så många per planta, så det var de dyraste tomater jag någonsin ätit och inte var de särskilt goda heller. 🙂(Tomatplantorna lämnade faktiskt lössen också ifred.)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Finns väl små växthus att ha på balkongen?
Ja, men de blir ju ännu varmare och växterna torkar ut ännu fortare. När jag väl kommer ihåg att vattna dem så är det bara förtorkade små kvistar kvar. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Kaktusar ? 😉
#5 Roligt att läsa om att de lyckats. Att det skulle gå att kombinera läste jag nog för över 20 år sedan och har väntat sedan dess på att det skulle lyckas, inte för att jag vill ha det för jag har tillräckligt med plats för att odla det jag vill ha, men det är bra för alla med lite plats.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#13 Jo, kaktusar brukar fungera, men jag är inte så förtjust i dem. Har dock en jättestor High Chaparall (trekantseuforbia) stående i en hörna i vardagsrummet - mellan fönstret och ett skåp. Den går ända upp till taket och är ganska smal, så därför behöver den stödet från skåpet och väggen.
Fast vissa växter anpassar sig förvånansvärt bra till att torka ut och inte få näring. De som inte gör det åker i soptunnan, fast inte förrän de är 100 procent döda och inte ett enda grönt blad finns kvar. 🙂
Carmarino växternas skräck. 😃
#16 Bara för dem som är uppmärksamhetskrävande. De andra trivs hur bra som helst här. De till och med blommar - förmodligen i ren desperation. 😃
Tyvärr måste jag erkänna att det är jag som är växternas mardröm 😊 Iår hoppas jag kunna fixa mitt lilla kryddland och odla några olika grönsaker.
/Désirée