Telefoni
Vet ni om det finns nån mobil som ser ut som en vanlig knapptelefon med lur? Telia höjer avgiften för vanlig telefoni. Min 90-åriga mamma har telia. Hon kan inte hantera en mobil men tänkte att om den fungerar som en vanlig telefon….
Kultmobil har en del mobiler av äldre typ, alltså inte smartphone. Men jag tror inte någon av dem har separat lur om det var så du menade? 🤔
Jo, tänkte att det skulle se ut och funka som en vanlig förutom att den inte är kopplad i väggen och finns simkort. Jag har sökt på nätet men hittar inte något liknande så det finns nog inte. Doro verkat ha mobiler för äldre med stora tangenter. Kanske ska ta och titta på dom. Mobilen i sej verkar inte stor. Undrar om mamma klarar att ens hålla i en sån…
Det kan ta tid att lära sig nytt, men gamla människor kan, min 90-åriga pappa har precis sagt upp sin fasta telefon.
Men man kan väl ha sin hemtelefon via mobilnätet också? Tror att man kan behålla sin vanliga apparat då. Tveksamt om det fungerar ifall din mamma har larm och sedan beror det ju på hur mobiltäckningen är i området. Men kanske värt att undersöka! https://www.tele2.se/handla/hemtelefoni-oversikt/hemtelefoni-via-mobilnatet Finns hos flera operatörer.
#3 Misstänker det blir svårt. Dememsen börjar bli ganska tydlig, så inte säkert… #4 Det där var intressant! Ska kolla upp närmare. Tack, alla för svar 🌹
Hej, i min blogg Handikapptips har jag bl.a. skrivit om mobiler för äldre och personer med demenssjukdonm. Jag tror att Huawei Nordic F617 är vad du söker.
Det är en mobiltelefon i bordsmodell med stora knappar och lättläst skärm, 6 snabbvalsknappar och som kan ta emot/skicka SMS, mm.
OBS! Den säljs i flera butiker, Tips, om du tycker att den verkar bra kolla olika butiker, priserna är mycket varierande.
Mer om hjälpmedel och telefoner. se: https://handikapptips.wordpress.com/2012/10/18/tips-for-dementa/
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Tack, Eda!
#8 Den verkar bra, faktiskt! Tack! Väntar ett tag nu, dock. Inte säkert det behövs längre då ansökan om särskilt boende är inskickat. Men bra att det finns lite lösningar, trots allt.