Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: kultur
Läst 7621 ggr
[Carpinus]
2

Minnen från parken

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nog minns man den gamla parken!  Korv med bröd, myggbett och den första tryckaren. Sockerdricka, fickljummen Eau De Vie och pilkastning. Nitlotter, dragspelsmusik och slagskämpar.

Har du något parkminne så får du gärna dela med dig!

[Carpinus]
0

_"Men för att hitta en tid då det verkligen var liv och rörelse i Färila på helgkvällarna får man gå tillbaka ända till 70- och 80-talen. Då var det inte bara infödingarna som roade sig på bygden. Folk kom från hela Hälsingland och ibland längre än så.
– De vallfärdade hit, minns den legendariske nöjesarrangören Leif Johansson.
Han drev bland annat Folkets hus i Korskrogen och när det kom 400 personer en lördagskväll var det ett misslyckande.
– De bra kvällarna hade vi tusen besökare, säger han och berättar om alla storheter som uppträtt i lokalen.
Jerry Williams som sjöng in tolvslaget på nyårsafton. Fullsatta kvällar med Björn Skifs och Blåblus. En punkspelning när Eldkvarn och Ebba Grön stod på scenen samma kväll. Alla dansbanden, Streaplers, Flamingokvintetten, Sven Ingvars…"

"Åker man igenom Färila är det alldeles tyst en lördagskväll.
Vad tycker du om det?
– Det är hemskt. Förr när det var dans hade korvkiosken öppet till fyra, fem på morgonen. De brukade ringa och fråga "Har orkestern packat, är de på väg?". Då stängde man. Det skulle aldrig hända idag, idag stänger väl allting vid åtta, nio, tio. Det lilla som finns, säger Leif Johansson."---_

Hela Hälsingland

[[Boris Sager]]
0

Så dystert! Vi har inga folkparksminnen, upp vuxen i Stockholm. Men dansat på Arholma dansbana i Stockholms skärgård och har litet torp i Torsåker, Gästrikland. Arholma dansbana ligger på ett berg vid Ålands hav.

Maria
0

Jag har mindre "rumsrena" minnen från parker som Fagerfjäll på Tjörn och Ellosparken på Orust😉

/Maria

[Carpinus]
0

#4 Jag fick det tvivelaktiga nöjet att köra en enveten kvinna till Ellösparken en gång för länge sedan när hon ville uppleva Peter Holm live…

Maria
2

Jag har mest hållit mig på utsidan parkerna. Det var där det hände mest grejor😃

/Maria

[Carpinus]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten fin park tycker jag den i det lilla samhället Segmon i Värmland är. Den ligger i anslutning till Folkets Hus som byggdes 1918, medan parken tillkom 1933. Ortsbor jag har talat med har berättat att parkens tillkomst inte var populär i alla läger: en fornvän förklarade att "man dansade på de dödas ben". Detta eftersom det finns en del uråldriga gravplatser i anslutning till parken.

Dansen kom dock igång, och parken kan väl sägas ha två storhetstider. Den första sammanfaller med parkverksamheten på många håll, d.v.s. innan konkurrensen från andra aktiviteter blev övermäktig. I anslutning till logerna i Folkets Hus kan man se många stora artistnamn från den tidens svenska nöjesliv i form av autografer på väggarna. Det sägs att Sven-Ingvars gjorde sin debut med ett jobb i Segmoparken/Folkets Hus 1956.

Men parken upplever nu ännu en storepok tack vare evenemanget Folkrock, som hade premiär 2008. Idag är det ett stort regionalt evenemang, med publikskaror under festivalens tre dagar som vida överstiger innevånarantalet på orten. Artistuppbåden är imponerande, bland annat har världsartisterna First Aid Kit uppträtt här två gånger, och I år hör Eldkvarn med Plura till de medverkande.

De bifogade bilderna visar parken med några av de tidstypiska stånden. Längst ned till höger syns sockenmagasinet, som är hitflyttat från en nedlagd större gård. Magasinet är ett litet bygdemuseum, som brukar hållas öppet i samband med en del arrangemang.

[[Boris Sager]]
1

Segmon har jag varit i! Jättevackert, som övriga Värmland!

[Carpinus]
1

#8 Ser man på! Ja, det är en fin plats, även om själva centrum (om det nu ens finns något sådant?) inte är någon sevärdhet.

En annan som har varit i Segmon är Margot Wallström. Hon skulle gästa ett möte en gång och anlände lite försenad. Det visade sig att hon kört fel i detta lilla samhälle, och det påstås att hon är den enda som har lyckats med den bedriften.

[Carpinus]
0

Här är några parker som inte åldrats med värdighet, från Jan Jörnmarks hemsida:

Lindfors Folkets Park

Folkets Park i Uddevalla och Karlsborg

Maria
0

Jag älskar Jan Jörnmarks bilder från bortglömda övergivna platser.

/Maria

[GIKmio]
0

Masten i Kristianopel (Blekinge) är en numera nedlagd festplats.

[Carpinus]
0

#11 Ja, han har varit en föregångsman där! Dessutom är han bra på att i text förklara vad det är som gjort att lokalerna och platserna blivit övergivna.

#12 Där har vi en till! Skulle tro att det blir fler…

[GIKmio]
0

#12 Masten hade genom åren artister som dessa om man spånar: Björn Skifs, Janne Lucas Persson, Vikingarna, Eddie Meduza, The Boppers m.fl. Det sägs att parken inte blev densamma efter en tragisk händelse i samband med att Gyllene Tider hade en spelning i början av 80-talet och folkmassan tryckte på.

[Carpinus]
1

#14 Trist när det slutar så…😕

[Carpinus]
0

Även Virserum kan vi lägga till de hädangångna folkparkerna, också en Jönmarkare.  Såg affischer på Candela och Håkan Hemlin fladdra förbi på någon av bilderna.

[Carpinus]
0

När vi ändå är inne på parker måste jag dra en lans för "Flunsan", Flunsåsparken nära Wieselgrensplatsen på Hisingen, ett område vi sällan hör något positivt ifrån i media.

Flunsan älskas av sina fans, och det lär vara Sveriges enda folkpark med fri entré. Kollade in årets artister, och där finns kända namn som Eddie Oliva, Hasse Andersson och Anne-Lie Rydé. Sedan starten 1982 har parken haft över en miljon besökare, men det är få utanför Göteborg som verkar ha hört talas om den. 

Det finns faktiskt många klipp från Flunsan på YouTube, både med lokala förmågor och välkända stjärnor. Tycker det här klippet med Göteborgsprägel blir bra som avslutning.

[Carpinus]
0

Här är en passande låt för denna tråd! (Är det inte gamla "My Blue Heaven"?)

[GIKmio]
0

Här i mina hemtrakter (Grums kommun, Värmland)  finns Skruvstadsparken. Det är boende i bygden som kämpar för att hålla parken igång precis som som på dom flesta platser på landsbygden. 

18 juli kommer Arvingarna (Svensk representant i ESC 1993) på besök. Dansen pågår  21.00-01.00.

[Carpinus]
0

Nästan obligatorisk i den här tråden måste väl Owe Thörnqvists "På festplatsen" vara? Här är den i en mer ovanlig version med Sven-Ingvars (apropå Grums).

stickanw
3

Det bästa minnet jag har av Ove T är när han på en festplats i min hemstad blev väldigt provocerad och mer eller mindre utmanad till en fight och han gick ner och tog fighten. Den stackaren som utmanat, om man kan kalla det så gick på en riktig mina för Ove var ju gammal eller i varje fall före detta boxare.

[Jimmy.L]
0

Vi hade en folkpark i Södertälje vill jag minnas som liten idag är allt det rivet och ersatt med bostäder.

[Carpinus]
0

#22 Den här kanske?

[GIKmio]
0

Det är synd att många av dom gamla parkerna är borta. Numera är det utomhusfestivaler en gång om året som lockar istället för en kväll i parken varje helg under sommaren.

[Carpinus]
0

#24 Ja absolut! Fast det fanns ett sorts festivaler även förr, många idrottsföreningar höll sig ju med "idrottsmässor". Slottsbron till exempel brukade ha ett ambitiöst utbud på sin tid. Inte bara välkända artister, utan man hade bland annat uppvisningsparring mellan Ingo och "Silver-Gunnar" ett år (1956?) Då var jag på plats!

Ulla Billquist, sin tids stora schlagerstjärna, skulle för övrigt ha uppträtt på SIF:s idrottsmässa dagen då hon återfanns död.

[Carpinus]
0

Tyrolen, Folkets Park i Blädinge, är en riktig framgångssaga! Jan Jönmark hade räknat ut den, och visste inte riktigt vad han skulle tro när han kom på återbesök 2010.

Bröderna Hector berättade 2012 om hur och varför man tog sig an parken, och gjorde samtidigt en bra analys över orsakerna till den svenska parkdöden.

[Carpinus]
0

_"För fjärde gången kommer Brolle till Värmland på sin folkparksturné, Rock’n’roll on tour. I helgen besöker han Björneborg och Åmotfors tillsammans med Nanne Grönvall och Boppers."---

"– Det var jätteviktigt att besöka folkparker för mig när jag var grabb. I den mån det går vill jag bidra till att hålla dem vid liv. Med tanke på populariteten på våra spelningar så tror jag att folk vill ha kvar parkerna, bara det händer något där.
Han tycker sig se en ökning av artister som besöker Sveriges folkparker och hoppas att det på sikt går att fylla dem hela sommaren.
– Det smittar av sig om man säger att man var i parken och det var fullt där, då kommer det mer folk dit. Det finns utrymme och är ett perfekt ställe att tillbringa en sommarkväll."---_

VF

https://www.youtube.com/watch?v=FAEevwYVt7c

[GIKmio]
1

#7 och #27  Brolle besökte folkparken i värmländska Segmon för två år sedan..

[Carpinus]
0

Dansbandsprofessorn har koll på vad som rör sig ut i parkerna, och den som håller till på fejjan lär kunna se hans parkdokumentationer i facebookgruppen Svenska Folkparker och festplatser.

Ford -57
1

#6 Ja d va mycke livat på FolkParksparkeringarna minns man, sköj va d allt, d e verkligt synd att allt tagit slut, är d TV å Data som satt stopp för d mesta månntro. Här e lite nostalgi me Tom Nordbloms👍

[Carpinus]
0

Många av banden som är med på dansbandsveckan som startar i Malung idag lär också turnera i våra parker.

[Carpinus]
0

#31 Malungs Folkets Park "Orrskogen" är f.ö. ett gott exempel på hur nischning kan vara en lyckad väg att gå för en Folkets Park.

"Man kan inte säga att dansbandveckan inleddes med en succé. 1986 kom det 2 900 betalande och evenemanget gick 50 000 back. Men man vågade fortsätta."---

"Under de 30 år som dansbandsveckan har funnits har den växt i stort sett varje år. I år är det 3 000 kvadratmeter dansbana fördelade på sex banor. Pengarna från inkomsterna går tillbaka till de ideella föreningarna som arrangerar detta. Bland annat så bygger Malungs IF en inomhushall för fotboll i orten med 6 000 invånare."---

SR Ekot

[Carpinus]
0

_"Nu är det dags för Parkfesten i Nora. Det är en tvådagarsfestival i Nora Folkets park på fredag och lördag med rock, visor, retropop, ny svensk musik och mängder med artister.
"– Det kommer att bli en fantastisk fest, berättar Elin Duberg i ideella föreningen ”Levande musik i Nora” som ordnar Parkfesten, nu för åttonde året."

"Föreningen har jobbat hårt ända sen i vintras med Parkfesten. Det är redan åtgång på biljetterna, många stammisar köper tidigt, med det finns fortfarande biljetter kvar, berättar Elin.
– Vi hoppas på stor tillströmning av folk från hela landet, och vi har jobbat med att det ska finnas artister som tilltalar både äldre och yngre och att få hit både manliga och kvinnliga fantastiska musiker, förklarar hon.
Det går också veteranbuss från torget upp till parken."_

Nerikes Allehanda

[Carpinus]
0

#33 Nora Folkets Park har jag varit en del i. Har bl.a. sett Hep Stars, Shanes och Sven-Ingvars där. Minns det som en fin, traditionell folkpark, men det var en del år sedan…

[GIKmio]
0

Här i trakten i den lilla byn Borgvik fanns en gång i tiden Börgviksláa (Borgviksladan). Jag tittade i ett exemplar av det lokala bladet från 70-talet där det fanns en notis om kommande helgs logdans. Precis som med folkparker så har även logdanserna försvunnit. Själva ladan lär stå kvar, men förmodligen övergiven.

[Carpinus]
0

"I Lönsboda finns Granada, Folkets park. Det gick illa ifjol. Kommunen ställde upp och lånade ut 260 000 kronor. Men svackan står sig. Så i år blir det amorteringsfritt, plus ett extrabidrag om 140 000 kronor. "Jag vet inte vad folk gör i stället för att dansa", kommenterade föreningens starke man, Göte Johansson i Skånskan.

Tja, de spelar dataspel, går på krogen, ägnar sig åt crossfit, skjutsar barnen till träning, kollar tv-serier. Lever 2015 och kan bara tänka sig lajva 1955 någon enstaka gång per decennium."---

Expressens ledarskribent Malin Siwe är inte nostalgisk i överkant…

[Carpinus]
0

I Värnamo håller bland andra seniorerna parken igång…

"Besökarna bjöds på underhållning i torsdags när föreningen Seniorprofilerna anordnade teaterföreställning.

Bänkarna i Folkets park var nästan fullsatta när tre timmars drömspel och kabaré utlovades. Temat för drömspelet var 1950-tal och skådespelarna från föreningen var ivriga att börja med föreställningen."---

Värnamo Nyheter

Ghosthunter
0

Så kul som nyinflyttad Segmobo att läsa i tråden. Det där med att folkets hus ligger på en gammal begravningsplats var intressant och sockenmagasinet visste jag inte heller något om🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
0

#38 Roligt att kunna få bjuda på lite lokalfärg - hoppas du trivs på bygden!

Ghosthunter
0

Tack, det gör jag och om du kommer upp hit, så hälsa på oss på Knutpunkten bredvid gamla Konsum och fika med oss!!🙂

Värmland"

[Carpinus]
0

#40 Ja, jag tittar gärna in och lyssnar på lokalbefolkningen nästa gång jag har vägarna förbi! 🙂

Här är lite värmlandscountry med lätt norsk accent i en för tråden passande låt:  "Folkets Hus" med Håkon Banken.

Ghosthunter
0

Och gubbarna som kommer har alltid gratis kaffe med dopp!!😉

Värmland"

[Carpinus]
0

"Hon har dansat till tonerna av olika mogendansorkestrar som rör om på dansbanan i Folkets hus i snart fyrtio år. Kerstin Pettersson i Vrena har knappt missat ett enda tillfälle under alla dessa år. Dansa har hon gjort sedan tonåren i Tumbo utanför Eskilstuna. Där blev det en och annan vals och senare i livet träffade hon sin man, på en dans. Han kom från Bettna och när han fick jobb i grannorten Vrena flyttade de dit. Det nybyggda Folkets hus hade slagit upp dörrarna några år tidigare och gammeldansen drog fulla hus. Tusen personer trängdes framför scenen när Snoddas uppträdde i parken. – Ja, då var det fart här, säger Kerstin."---

SN har träffat Kerstin Pettersson, 78, gammeldansföreningens ordförande i Bettna-Vrena.

[GIKmio]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Den branta backen från folkets hus upp till Grönbergsgatan är det säkert många äldre grumsbor och värmlänningar som minns när den ledde upp till Grums folkets park.. För att inte tala om alla gamla artister som fortfarande är i livet. Årtalet för nedläggningen är okänt för mig. Idag är det fastigheter på gamla parkområdet.

[Carpinus]
1

#10 Lindfors Folkets Park på den tiden det begav sig - någon gång på sextiotalet. Tror att det är en ung Ulf Schenkmanis som talar, och orkestern som förekommer i inslaget är The Vikings, föregångare till Vikingarna.

Ford -57
0

Nostalgi.

[Carpinus]
0

I Hagfors finns ett museum över ortens stora dotter Monica Zetterlund. Nu har man fått in ytterligare material om henne, så man flyttar till större yta. I samband med det kommer det att uppföras en kopia av den gamla entrén till Folkets Park, så att inpasserande slussas in i den parkkultur som rådde under Monica Zetterlunds karriär, rapporterar NWT.

[Ruffsetuss]
2

För ett tiotal år sedan var jag o hälsade på en killkompis i Markaryd på kvällen åkte vi ut till en dansbana långt ute i skogen . Det såg precis ut som i de svartvita filmerna ! Korvstånd ,kulörta lyktor i träden , talkat dansgolv o live band , pluntor ute i buskarna , traktens Charmör var där och den lokala Byfånen 😉 där kan man tala om kulturkrock för mig som är uppväxt mestadels i Stockholm .

[Carpinus]
0

Hade det varit här i närheten hade jag nog varit på plats, och jag är rädd att jag nog varit byfånen snarare än charmören i den laguppställningen… 😃)

[Ruffsetuss]
0

#49 jag måste sett ut som en fågelholk ! Trodde inte att det existerade något sådant längre 😉

[Carpinus]
0

"Tillbaka till Knohult" i sällskap med Michael J. Fox och Åsa Nisse…😃

[Ruffsetuss]
0

Typ 😂

Schnauzertik
1

Folkparkerna, ja det var tider, men längesen.

Hunnebostrands folkpark var den som gänget oftast tyckte vi skulle åka till.

Värd för Pensionärer

Maria
1

#48 Min son var också på en "roadtrip" för ett tiotal år sedan och skulle besöka just en dansbana. Av erfarenhet så varnade jag honom för eventuella bråk utanför😉

När han väl var hemma igen så ringde han och undrade om jag kunde ta stygnen i hans huvud😮

Nu visade det sig att han fått en gren i huvudet när de åkt en fyrhjuling men vi skrattade gott åt det hela.

/Maria

[Carpinus]
0

#54 😃

[Carpinus]
0

#27 Snart (nåja!) dags för parksommar igen, och som vanligt hör Brolle till de flitigaste parkresenärerna.

[Nomen Nescio]
0

Gröna Lund är väl en något större park. Här är ett par som har många minnen från Evert och Sven-Bertil Taubes framträdanden där, även om de inte minns det första:

"Att Sven-Bertil har sommarkonsert är i sig en tradition sen 1971. Några som har sett alla Taube-konserter är det gifta paret Berit och Ove Danielsson. När de såg den första konserten 1961 var de 22 respektive 24 år gamla men den kommer de inte ihåg mycket ifrån. – Vi minns inga detaljer, mer än att det var en fin kväll och att vi var fascinerade, säger paret."---

SR

[Nomen Nescio]
0

#7 På lördag sluter Sven-Ingvars cirkeln (även om det inte är deras sista spelning) när de framträder i Segmoparken, där de gjorde sin första spelning för 60 år sedan. Idag återstår bara Sven-Erik Magnusson av ursprungssättningen.

http://www.vf.se/nyheter/grums/sveningvars-till-folk-rock-i-sommar

[Nomen Nescio]
1

#58 Sven-Ingvars framträdande på Folk & Rock i Segmon blev en succé, enligt utsända spejare. Man satte nytt publikrekord på 2400 åskådare, och mer får man knappt in i den lilla parken. Segmon har 400 innevånare, så Håkan Hellström får dra 3,3 miljoner åskådare (550.000x6) på Ullevi om han skall komma upp i motsvarande siffror… 🙂

[Nomen Nescio]
0

I lördags tråddes sista dansen i Växjö Folkets Park - tomtmarken skall nu användas för bostadsbyggande. Inför avslutningen gjorde Smålandsposten ett filmreportage om parkens historia och de artister som framträtt där under årens lopp.

http://www.smp.se/vaxjo/aterblick-vaxjo-folkets-park-sista-dansen/

[GIKmio]
2

Entrén till Älvenäsparken i Vålberg i Karlstad kommun i Värmland. Här har det nog dansats i sina dagar vill jag tro.. Vilka artister som klivit innanför grindarna vill jag ha osagt, men jag vet att parken skall vara öppen i samband med firande av valborg och midsommar numera. Foto: GIKmio