Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: övrigt
Läst 739 ggr
Lussan20
13

Ord som kanske sårar.

I dessa tider med virus Corona, pollenallergi så kan det vara lätt att kasta ur sig saker som inte är så genomtänkta!

En del helt harmlösa och inte illa menade men onödiga i sin andemening ändå.

Det tar på oss alla med isolering och olika problem som dyker upp.

Vi har ju maken och jag varit sjuka 5 veckor och det har tagit på oss, troligtvis Corona enligt 1177.

Man är helt urlakad och då man precis kan ta sig upp, klä sig och äta lite så ringer de där hurtiga kanske och säger. Men ni kan ju gå ut, det är inte förbjudet. Vi är nog många äldre som inte kan gå ut några längre sträckor, våra kroppar är slitna och värktyngda. Man ska aldrig mäta andra efter sig själv och sin förmåga. Vi är synskadade, reumatiska, hjärtsjuka, astmasjuka. Men vi kanske kan ta lite luft ibland.

Tänk om vi sade vad vi vet och hur vi tänker? Vi som säger vänligt-ja det är tur- då andra suckande säger. - Ja ni är i alla fall två-. Man kan ha annan sorg som är minst lika stor. Då kanske man borde säga, ja inget äktenskap blir så bra som då man blivit ensam-. Man kan vara ensam i tvåsamhet också. Det syns även i våldsstatistiken på våld i hemmet.

Men det gör man ju inte. Men de kanske kan gå långa stärkande promenader, är friska och har barn som hör av sig. Såg Ambulansen från Australien, en ensam gammal man utan både vänner och släkt. Så tragiskt.

Jämför dig inte med andra på deras bekostnad.  Varken i hälsa, ekonomi, barn, ålder, handikapp, bil, mm. I dessa tider kan vi lyssna och stötta för alla har mer eller mindre problem nu.

Vi vet inte hur långvarigt detta blir, vi behöver mobilisera kraft och hopp  för att orka. Ring en vän då du orkar, jämför dig inte. Utan se den andres situation och försök sätta dig in i hur de mår. Hurtbullarna kommer alltid vara där och berätta om sin förträfflighet, de som alltid har det värst också. Men lycklig den som tar sig fram och har tid för en annan människa ibland. Mvh/WL🌺

Magi-cat
3

Kloka ord som alltid, Wonnalesan.❤️

Så klart det tar och tär på en med isoleringen och att vara sjuk dessutom!

Många kramar! 🤗

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
3

Tack Magi-cat. Jag läste att kvinnor som hade sina män i livet upplevde avund. Så kände jag -nej det tänker jag inte ha skuld för-. Det räcker så bra ändå!

Kram till dig! Från Wonnalesan 🌺🤗

Calcifer
7

Ja man ska aldrig jämföra. Oavsett. Vilken situation det än är. För det finns ALLTID någon som har det värre. ALLTID. Sen om man kanske tycker någon överdriver kan man väl tänka det tyst då, ens tankar har man rätt till. Men man behöver inte alltid yttra dem. Mina föräldrar har självmant valt att sätta sig i karantän i sin stuga. Där finns det knappt nåt folk omkring, och de är ju friska och har inte blivit sjuka, så ja de går promenader och grillar och sånt där. Men min styvpappa är otroligt högrisk (hög ålder, hjärtfel, pacemaker), så skulle han få minsta snuva skulle han stanna inne och samla krafter så länge han behövde. Och där får man inte börja jämföra. Skulle jag börja jämföra, så måste jag ju säga "ja oavsett hur sjuk jag än blir så måste jag ta ut hunden" - sant. Men varför jämföra där? Mina föräldrar har ingen hund. Måste de stanna inne så måste de. "Ta en promenad då, ändå inget folk därute". Okej? Men om man är rädd för att få en hjärtattack kanske det är smart att stanna där det finns en bil och en telefon att ringa efter hjälp med….

Isolering kanske är helt okej för en del - mina föräldrar trivs - men för andra är det jobbigare. Att komma med "smarta råd" till de som sitter i en annan situation än en själv är bara dumt.

Man har rätt till sina egna känslor, men man behöver verkligen inte börja jämföra med andra eller ge "goda råd".

(Förlåt om inlägget verkar rörigt, jag håller verkligen med den smarta Wonnalesan som vanligt!)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lussan20
2

Calcifer!

Så bra att dina föräldrar är trygga där de är i sin stuga. En bra plats att vänta ut eländet. Man får bara se till att de har kontakt och mat.

Jag har en vän som har ganska dålig hälsa behöver operera bort en njure bla. Hon får vänta nu då sjukvården är så ansträngd. Men de har ett sommarhus som ligger mellan våra städer. De har El och vatten. Det är en liten oas där de kan vara i lugn och ro. Katten och kaffepannan ger mys.Lite pyssel med blommor mm.

Min stad är öde, spårvagnen som går precis utanför fönstret skramlar förbi tomma, det känns lite ödesmättat då man aldrig upplevt något liknande. Men så brakar våren på i full fart, björkarna slår ut nu, Påskliljorna lyser gula och gräset grönskar.

Jag är tacksam för att vi inte är i november ändå, mörker, snålblåst och infektionerna som kommer då. Kanske kan sommaren stärka oss ändå genom att vi varvar ner, lapar sol, sover när vi vill. Jag tittar inte på klockan nu utan sover då jag känner kroppen vill ta en lur.

Vi önskar dina föräldrar allt det goda där i stugan, att de slipper oro och kan njuta av våren nu! Tack för vänliga ord från Wonnalesan.❤️🌺

Woodland
1

Jämför dig inte med andra på deras bekostnad.  Varken i hälsa, ekonomi, barn, ålder, handikapp, bil, mm. I dessa tider kan vi lyssna och stötta för alla har mer eller mindre problem nu.

Mycket bra poäng! Jämförelser ofta har sina källor i självömkan. Det gäller att lägga sig själv åt sidan en stund och lyssna. Men du skrev också - Vi har ju maken och jag varit sjuka 5 veckor och det har tagit på oss, troligtvis Corona enligt 1177. 

Har ni inte testats för viruset?!?  🤔

Hoppas att ni kryar på er. Jag skall tänka på er!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Magi-cat
1

#5 Rent allmänt: Nej man testas inte för coronavirus om man inte läggs in på sjukhus eller är sjukvårdspersonal. Personer som inte behöver sjukhusvård testas inte, om de inte behöver läggas in.

Även om man vid besök på t.ex. vårdcentral bedömts ha coronasymptom testas man inte.

(Just nu, ska tilläggas, eftersom läget kan förändras.)

https://www.1177.se/Ostergotland/sa-fungerar-varden/varden-i-ostergotland/samlad-information-om-coronaviruset/provtagningi-ostergotland/

Lussan20
2

Precis så Magi-Cat. Första gången vi ringde 1177 så ansågs vi inte behöva vård för det var precis i början av utbrottet för 5 veckor sedan. Vi skulle hålla uppsikt på symtomen. Det böljade fram och tillbaka så i helgen ringde jag själv 1177 och då ville de lyssna på mina lungor pga att jag är i riskgrupp. Då skulle man åka till en jour som skulle bedöma om jag behövde sjukhusvård, efter det skulle man till akuten där de sorterar akutsjuka. De som då anses kunna ha Corona tas in och får andningshjälp om det behövs och då tas prover. Är man på hem och insjuknar tas prov, men är de gamla inte andningspåverkade får de vårdas på boendet.

Den enda jag vet som de tagit prov på är en man vi känner på boende som har svår Parkinson. Min väninnas dotter är 50 år och har troligtvis Corona enligt 1177, men har inte provtagits. 1177 sade att det troligtvis var Corona vi hade och att jag skulle åka till akuten om andningen blev sämre. Jag vet inte vilket virus vi har, har haft. Det enda jag kan säga är att alla symtom stämmer som vi haft dessa 5veckor.

Ingen annan som inte testats på sjukhus vet heller. Därav den låga statistiken.

Vi hoppas på test för att se om vi haft Corona.

Alla goda tankar behövs…Mvh/WL🤗🌺

Magi-cat
2

Skickar också goda värmande tankar, Wonnalesan. ❤️🤗🌺

Lussan20
2

Jag bär dom i hjärtat det ger styrka för dagar som kommer. jag sänder varma tankar till dig och hoppas du är rädd om dig…Kram från Wonnalesan!🤗❤️🌺