I januari fyller Ingeborg 94
Coronaviruset har vänt upp och ner på hela samhället. I projektet En ovanlig vardag har vi berättat om hur människors liv påverkats i spåren av krisen.
Nu har vardagen blivit till ett år och vi återvänder till människor för att spegla det ovanliga året.
”Kontraster. Först kommer en ambulans. En människa behöver samhällets hjälp. En stund senare går en kvinna ut för att söka vårsolen. Livet.”
Så skrev jag i början av april. Pandemin hade tagit fart. Jag var rädd. Overklighet kidnappade vardagen.
Jag har tänkt på kvinnan med den färgglada sjalen flera gånger under året.
Hennes smittande lugn där på bänken. Hon visste inte att jag tog bilden. För mig var hon okänd. Med hjälp av vänner fick jag hennes namn och telefonummer.
Jag ringde. Ingeborg svarade. Jag frågade om det fanns möjlighet att ta några fler bilder nu, drygt åtta månader senare. Den 28/12 2020 träffas vi. Utanför porten, där hon satt i april.
Hon berättar om barnen som hon längtar efter. Om barnbarn. Om barnbarnsbarn. Hur de med omtanke sett till att hålla den distans vi alla är tvingade till.
Hon berättar om sin pappa som älskade kaffe och var rädd för att andra världskriget skulle frånta honom den lyckan.
Om mörkläggningen. Om sina nio syskon som idag är döda. Hur hon, i Östersund, vandrade ner till tågstationen med sina vänner för att titta på tyskpojkarna som var på väg mot helvetet.
Senare fick hon reda på att helvetet fanns på fler ställen. Bakom murar. I lägren. Kriget tog slut. Hon var ung.
Vardagen återvände sakta. Hon blev lärare och jobbade många år på Tjärnaskolan i Borlänge.
Så berättar hon om året som just nu avslutas, om rädslan och sorgen för alla de som drabbats.
Hur svårt det är att sätta ord på känslorna. Hur ensamheten bedövar. Om stunderna hon saknar. Stunder där kaffet har en betydande biroll.
Drycken som hennes pappa oroade sig över, som han troligtvis såg som en trygghet. Något som påminde om det normala medan kriget rasade.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Pyttelite, du är inte lite du är mycket som engagerar dig så.
För mig är du pyttemycket.
Vi som inte levde på den tiden kan inte förstå vad de har för bagage.
Det var de som byggde vårt land o sett till att vi har som vi har.
En eloge till dem.
Tyvärr kanske de inte kan känna stolthet för det de gjort för oss, men du har gjort en god gärning att förstå vad de har gjort.
Du är en ängel som engagerar Dig.
Kram Pyttemycket.