Äldres problem med kontakter.
Vi som suttit isolerade så länge nu får vi bara mer och mer problem med kontakter i samhället.
Flera änkor har inte råd med dessa iPhones och smarta telefoner. Abonnemang , funktion, appar, ID mm. De kan inte komma i kontakt med vården och sådant de behöver och jag också. Jag ser för dåligt att ha en sådan telefon. Nu lade landstinget upp hjälpmedel på mobil beställning och att man får själv hämta på apotek, där man ska ha beställningen på mobilen.
Eftersom jag har långt dit och inte ser så bra så måste jag ha antingen skjuts dit eller åka taxi då artiklarna väger en del. 400 kr taxi var 5de vecka.
Det har inte många råd med. Men hur ska vi klara oss själva i denna djungel av paragrafer?
Vi blir ju så utanför och hjälplösa på många sätt, vi är redan ensamma i livet.
Jag har en väggfast telefon, men bara tre bekanta kan jag ringa på den, det kostar för mycket att ringa till deras mobiler.
Jag väntar svar från vården och skickar de inte svar så får jag försöka få tag i dom. Vad ska man göra, min hjärna är inte så bra efter stroke heller och jag känner hur jag bara mer och mer kommer efter med all teknik.
Vad gör man? MVh/WL
Det är mycket tråkigt att det har blivit på det här viset. Vården och hjälpmedelscentralerna borde verkligen hänga med bättre i utvecklingen och tillhandahålla vettiga och bra hjälpmedel. I vissa fall gör det det också, t ex fick jag nya hörapparater som kan kopplas med blåtand till min mobil, vilket gör att jag hör dom jag pratar med mycket bättre.
Vad beträffar att hämta varor mm från apotek, så kanske du kan be någon vän eller granne om hjälp? Jag hjälper en vän som är rullstolsburen med alla sådana ärenden.
/Désirée
Jag tänker på att det finns mobiler för synskadade. Jag vet inte hur mycket det skulle hjälpa dig men då kan du säga upp ditt vanliga telefon och ringa mer fritt.
/Maria
Vore det så svårt att landstinget hade en hjälplinje som alla äldre kunde få hjälp igenom. Jag minns då man kom till en växel och de kopplade en snabbt vidare till berörda inom landstinget.
Jo visst kan jag ha någon som hämtar, men hur ska jag beställa. Sist ringde jag berörd avdelning, efter suckar så kunde hon hjälpa mig denna gång att beställa. Valet är att köpa en telefon och låta någon närstående installera allt som behövs. Men som det är nu ska man inte ha någon kontakt pga Corona. Barnen två av dom bor långt härifrån , de andra två har fullt upp med sina familjer, man vill ju inte tynga dom med allt.
Jag kanske kommer ringa avd och propsa på att de får beställa, allt har gått supersmidigt tidigare, bara ringt och talat in beställning, så har de stått utanför dörren efter 5 dagar. Man blir otrygg.
Men bra då det funkar som för dig, det gör mig glad…Kram från WL
Maria!
Jo jag vet, men det är så mycket att lära sig, hjärnan har svårt att reda ut allt.
Såg en pensionär som skulle parkera här och inte kunde detta med appar. Han var helt hjälplös, jag kunde inte hjälpa honom heller. Det känns ibland som om vi inte finns…Mvh/WL
Håller med om att det är för mycket teknik att hålla reda på nuförtiden! Tycker synd om de riktigt gamla som inte klarar BankID etc.
Jag är också 70+, har hyfsad syn och klarar väl de enklaste manövrerna med mobil och dator, men t ex parkera en bil på parkeringsplats skulle jag aldrig ge mig på. Det verkar ju finnas hur mycket krångliga system som helst att sätta sig in i då, så jag avstår.
Har en fast telefon, men fick häromdagen ett erbjudande från Telia att byta ut den mot en hemtelefon via mobilnätet. Då får man en telefon på köpet, med högtalarfunktion och stora lättlästa knappar. Och man spar ca 150 kr i månaden.
"OM TJÄNSTEN
Hemtelefoni via mobilnätet är en fast telefon där samtalen går via mobilnätet. Tjänsten kostar 199 kr/mån (Bindningstid 24 mån).
Ring obegränsat till fasta och mobila nummer inom Sverige.
Nummerpresentation och mobilsvar ingår.
När du tecknar tjänsten får du telefonen Doro 7001H på köpet.
Oavsett om du har din hemtelefon hos Telia eller behöver flytta över numret till Telia från någon annan operatör hjälper vi dig med din beställning."
https://www.telia.se/privat/bredband/hemtelefoni/hemtelefoni-via-mobilnatet
Kanske kan vara något för dig Wonnalesan? 🙂
- Redigerat 2021-03-24 11:45 av [[eskils_]]
Tack eskils, vilket fint och upplysande svar!
Det hade jag inte en aning om, ska be maken hjälpa mig läsa om detta. Ja något måste jag göra, vill ha bank ID bla. För vem säger att maken inte blir sjuk och jag måste kunna sköta allt!
Tack så hemskt mycket, det värmde….Mvh/WL
#6: Roligt att kunna vara behjälplig! 😀
Lycka till med planerna!