Var är solidariteten nu?
Smittan ökar igen och folk blir mer och mer loja till restriktionerna? Var finns nu solidariteten med den utslitna sjukhuspersonalen? Orkar de med denna ökning av Covidsjuka som är nu?
Kan inte låta bli att dra parallellen med de Polska brandmännen som kom i karavaner och hjälpte oss släcka skogsbränderna. Då stod folk på broar och viadukter och applåderade, men som de själva sade-Var var ni då vi åkte hem-.
Kanske borde alla tänka ett steg längre än på sina egna nöjen och tänka på de som vårdar, på de som inte får annan vård nu som behövs. Många har fått vänta på viktiga behandlingar och operationer. När onödigt slarv ger upphov till att andra sjuka får vänta då finns ingen solidaritet. Fjällen kan vänta, restaurangen, shopping, festa i korridorer på skolor osv.
Många äldre har få år kvar att leva, unga har livet framför sig. Vi ska ta hand om varandra, inte bara se till oss själva. Håll i , håll ut! Mvh/WL
Utlandsresorna till Påsk är fullbeställda. Hur blir det med karantän för återvändarna? Kommer de sitta en vecka isolerade vid hemkomsten? Det undrar jag. Undrar hur folk tänker? Jag ska få mitt vaccin om 14 dagar om allt går på räls. Jag har skött min karantän i över ett år nu.
Min hund och promenaderna gjorde livet uthärdligt. Men det är olika tydligen på vad man kan unna sig.
Vi har hållit oss för oss själva och bara handlat när vi vet att det är lite folk i butikerna. Jag bor ju tillsammans med tre killar 20-22 år gamla och de är mycket noga med all hygien och måna om mig. Naturligtvis blir det inga utlandsresor. Vi gör bilutflykter med matsäck, för att få lite omväxling. Jag /vi träffar regelbundet ett fåtal av mina vänner och jag besöker klostret regelbundet. Inte utsätter vi oss själva och andra för sådana risker som en längre resa är, främst jag längtar till både Tyskland och Stockholm, men de finns kvar, nu stannar vi hemma.
/Désirée
Ja DesK man får ta de små stunderna av lycka!
Ja resmålen finns kvar! Jag längtar efter stunderna med barn och barnbarn hela 8 barnbarn ett nionde på väg, det minsta är nu ett år och jag har bara sett henne på foto och en gång i vagnen. De är som dina pojkar rädda om mig och vi om dom.
Jag drömmer om att fika med mina väninnor, ta en runda på stan. Alla mina vänner är mellan 65-80 år så det har varit detsamma för oss alla. Svårt har det varit för de ensamma som blivit änkor, sorgen och ensamheten har tärt på dom. En del har bara haft telefonen då de inte har datorer eller smartphones. Men de har varit duktiga och härdat ut. Det känns svårt då andra gör som de vill. Men nu är två vaccinerade och jag får nog mitt inom april månads utgång, så man ser ljuset i tunneln. Allt gott från WL
#0: Håller fullständigt med dig! Alla måste hjälpas åt de kommande veckorna och ta ansvar för att minska spridningen av Covid-19, även unga. Blir bedrövad när man läser hur lätt smittan sprids på fester, som här t ex:
https://debatt.ifokus.se/discussion/1487104/uppmaningen:-strunta-i-fester-kopcenter-och-resor#189
#1 Jättebra bild! 👍
- Redigerat 2021-03-30 16:59 av [[eskils_]]
#5 De närmaste veckorna?! Alla måste alltid hjälpas åt med att ta ansvar för såväl personlig hälsa som jordens hälsa och vår miljö.
/Désirée
#6: Med de kommande veckorna menar jag åtminstone till halvårsskiftet, då man räknar med att alla vuxna ska vara vaccinerade mot Covid-19.
Folk borde väl kunna klara sig utan fester fram till dess…
#1: Hoppas de får många svar. 👍🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker