Pensionärer iFokus

Pensionärer

Läst 74 ggr
Lussan20
5

Träden i min närhet !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Träd har alltid varit en källa till glädje i mitt liv. De har funnits där med sin kraft sedan jag var liten. Ljudet av vinden i tallarna vid sommarhuset, aspens darrande löv. Varför darrar löven på Aspen, myten säger att Kristi Kors var gjort av Asp? Därav det ängsliga darrandet!
Att krama ett träd ger kraft, att dricka Björkens sav är uppfriskande sött. Att skölja sitt hår i Björksav ger håret lyster
Grankåda var tuggummi i barndomen, men är också ofta blandningar i salvor. Blandat med Lingon blir det naturmedicin mot UVI. Blåskatarr hos barn förr användes grankåda, man använde den tillsammans med maskros , nypon och Lingon.
Just nu blommor vår Fläder utanför köksfönstret och jag kan nästan nå blommorna om jag sträcker min hand ut genom fönstret, de är som är som svävande vita skyar.
De doftar på eftermiddagen av samma doft som saft av Fläder då man dricker ett glas kall Flädersaft en varm sommardag.
Trädet har skuggat mitt fönster från värsta hettan då temperaturen gick över 30+. Att bara se på trädet ger kraft. Jag står ofta i det öppna fönstret och ser på skönheten och andas in doften av lite citrus, spirea och en svag doft av liljekonvalj som de stora klasarna sprider ut i kvarteret.
Älskade träd så mycket ni ger oss, virke, skönhet, kraft och väldoft. Jag älskar träd! Mvh/WL

Lussan20
2

Efter en promenad i regn nu så ser jag att de är finfina paraply också, samt tänk alla frukter vi får, äpple , apelsin, mandarin, plommon, päron, nektariner, persika, samt många fler. Säger som räven om rönnbären-surt! Mvh/WL

[[eskils_]]
2

#0: Fint skrivet! Jag tycker också mycket om träd och har alltid haft dem nära. De har skänkt ro och styrka under den långa karantänen, och glädje i lövsprickningen på våren, skugga under sommarhettan. "Och små fågelbon här och där…"
Även här blommar flädern nu så vackert. 🤍🧡💗💚💛💙

Lussan20
3

Ja eskils träd är underbara!
Under tiden av karantän har jag följt träden här i området. Klippningen av Popplarna, lövfällningen, knoppning och blomning. Man lever med i trädens cykler.
Om Flädern så såg jag att på morgonprogrammet på 4an så dekorerade de jordgubbsefterrätter med Fläder, såg så fint ut. Bara man sköljer blomkorgarna ordentligt för de har ofta små djur som tankar nektar i klasarna.
I år blommar Flädern så rikligt dessutom.
Såg att Oxeln också var rikblommande i år.
Träd är spännande, mycket myter och sagor hämtar näring ur de djupa skogarnas trolska värld……Mvh/WL

Tarotstollan
1

#3. Du kanske kan plocka och göra saft av en del blomklasar?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!