Bäret Aronia!
I närheten av en rastgård dit jag åker med hunden finns en flera 100 meter lång häck med buskar med bäret Aronia. Jag har sista veckorna sett några damer sitta och plocka hinkar fulla av dessa bär. Jag visste inte ens att de var ätbara? Har ni uppslag på vad man kan göra med dessa vackra bär….? Mvh/WL
Det vanligaste är nog sylt eller saft.
Köpte en burk aroniasylt på en marknad för många år sedan. Hittade den i skafferiet för inte så längesedan. Sockret hade kristalliserats en del, men den var fortfarande helt okej att äta.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Aronia är ett av våra superbär 😊 Många tycker att de har en lite fadd smak. Blandade med andra bär i sylt är de jättegoda. Man kan också göra saft på dem. Chutney, snaps och vin blir också bra 😊
/Désirée
Efter att ha läst lite så stod det att det var ett mirakel bär, mycket vitaminer, antioxidanter, järn och immunförsvarare, tex mot influensa. Ett superbär. Med citron kan man göra små drinkar att ta på morgonen för att öka ork och prestation.
Kan man förväxla med annat giftigt bär månntro?
Tack för era tips och detta ser ut att ge en enorm bost för immunförsvaret.
Damerna kanske har rensat rent, det får jag kolla i helgen.
I år ska jag i alla fall plocka nypon och torka, det blev en underbar soppa förra året.
Mvh/WL
Häckoxbär kan det möjligen förväxlas med. Det smakar dock illa men är ätligt.
https://www.land.se/mat-dryck/aroniabar-superbaret-som-kanske-vaxer-hos-dig/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ett par tjejer som gjort mycket för att göra aroniabäret känt.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Härlig info!
Gratis är många av de nyttigaste bären. Aronia tycks vara ett mirakelbär. Jag ska plocka och frostnypa dom i frysen och sedan göra små shottar att ta på morgonen. Då blir man pigg och glad och det ska människan vara!
Fler tips mottages med tacksamhet!
Mvh/WL
Jag har en 20 meter lång aroniahäck som jag fick planterad våren 2024.
Jag tänkte att det kunde vara bekvämt att bara gå ut i trädgården och plocka bär istället för att ge sig ut i skogen och leta. Man blir ju inte yngre, liksom :-)
Redan första hösten gav den stor skörd. Och i år ser den ut att ge ännu mer.
Jag fryser bären och sen äter jag dem som de är, på gröten eller i yoghurten. Lite beska, men de är väldigt nyttiga så beskan står jag ut med.