Pensionärer iFokus

Pensionärer

Läst 148 ggr
Lussan20
2

En fråga om telefoner!

Som äldre och synskadad så har jag bara en stationär telefon genom Telia.
Det fungerar för mig, men så har jag vänner som påstår att deras telefoni med abonnemang tex Hallon blir för dyrt att ringa på till mig? Vilket gör att någon säger ring upp mig det blir för dyrt på min mobil? Jag får betala 2kr minuten från min till deras mobiler och har de då något väldigt viktigt att prata om så är det min räkning som kostar.
Jag kan inte förklara hur de har sitt betalt, eller har de inte det?
Jag ska försöka finna en telefon som kan fungera med mina dåliga ögon och ej så dyrt abonnemang då jag max ringer 2 samtal i veckan och aldrig skickar sms. Vilket jag inte kan heller.
Datorn lärde jag mig innan jag fick stroke och dålig syn. Fått hjälp med vissa inställningar av sonen. Men kan det vara som en av vännerna säger att det kostar för henne att ringa mig, får hon räkning då?
Vore tacksam för att få klart för mig hur det ligger till! Mvh/WL

Vixxen
3

Skaffa en enkel mobil från DORO med stora knappar och tydliga siffror.

Om du använder Fello som operatör blir det billigare än Telias fasta

Fello har billiga abonnemang för äldre personer där du ringer obegränsat antal samtal varje månad.
https://www.fello.se/mobilabonnemang/

Säg hello till mobilabonnemang med sunt förnuft och schyssta villkor. Vi startade en mobiloperatör precis som vi själva ville ha den. Läs mer om Fello här!
Lussan20
1

Tack Vixxen!
Det fanns mycket att välja på, jag har fasta telefonin med Telia gratis i vår förening. Men betalar samtalen så den kan få vara kvar, kan vara bra i nöden.
Tror du att de har rätt som har abonnemang får betala för att ringa min stationära? tycker det låter märkligt!
Men så bra nu ska jag läsa om dess telefoner. Det jag vill ha är stora siffror, lätt att ringa upp på. Vore bra med nätet och foto. Att ta lite foto på hunden på promenaden tex.
Men de är väl jättedyra kanske, så det kanske blir att prioritera.
Tack för vänligheten…MVH/WL

Vixxen
2

#3: Det finns Doro-telefoner med koppling till internet, men det är klart att de blir dyrare.

Om Hallon har det att det blir dyrare att ringa starionära telefoner kan jag inte svara på.

Smart att behålla vanliga telefonen, men att bara ta emot samtal på den. Då kostar det dig inget extra. Ring ut på mobilen istället.

https://www.doro.com/sv-se/produkter/smartphones/

• Redigerat 2021-09-12 15:06 av Vixxen
Carmarino
2

Tittade på Hallons hemsida och kan inte hitta ett enda abonnemang där det kostar att ringa till varken mobiler eller stationära telefoner. Så om dina vänner har ett hallonabonnemang och behöver betala för att ringa dig så måste de ha ett väldigt gammalt abonnemang. Tror dock inte att det har funnits något där det kostar att ringa till telefoner på det fasta nätet. Så här står det på hemsidan:

Om våra mobilabonnemang

hallons grundidé är att erbjuda enkla och billiga mobilabonnemang. Våra abonnemang har massor av fördelar.

• Fria samtal och SMS
  • Ingen bindningstid
  • Spara oanvänd surf

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sindri
4

Det var väldigt många år sedan det kostade att ringa till fasta telefoner.
Det enda man får räkningar för från Hallon är utlandssamtal och om man ringer till ett betalnummer.
Dina vänner får anstränga sig lite och kolla upp istället för att låta dig betala .

Lussan20
2

Tack för jättebra svar som jag tar till mig. Vill inte vara gniden men det är ju synd om de går och tror att de på något vis ska betala extra för att ringa mig(ler) Tack från WL

Denna kommentar har tagits bort.
Carmarino
2

Tycker inte det är att vara gniden. Det är väl snarare dina vänner som är det, som inte vill ringa dig när det - troligtvis - är så att de inte betalar något för samtalen. Du får ju betala två kronor per minut, vilket är rena rånet.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Eda
0

#0:Det här är inte direkt svar på din fråga, men i min blogg jar jag skrivit lite allmänt om fasta telefoner och mobiler.

Blogginlägget handlar om:
SKILLNAD MELLAN MOBIL & HEMTELEFON (fast telefon)
HEMTELEFONER ABONNEMANG
ENKLA HEMTELEFONER SOM FINNS PÅ MARKNADEN
ENKLA MOBILER SOM FINNS PÅ MARKNADEN
SMARTPHONES (de relativt enkla) SOM FINNS PÅ MARKNADEN
TELETAL som underlättar samtal vid funktionsnedsättning
BUTIKER SOM SÄLJER TELEFONER FÖR SÄRSKILDA BEHOV
EVENTUELLA RABATTER VID MOBILINKÖP

☎️ Se: https://handikapptips.wordpress.com/2022/05/11/enkla-mobil-hemtelefoner/ 📞

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

INNEHÅLL:1. VIKTIGT GÄLLANDE ALLA TELEFONER 2. SKILLNAD MELLAN MOBIL & HEMTELEFON (fast telefon)3. HEMTELEFONER ABONNEMANG 4. ENKLA HEMTELEFONER SOM FINNS PÅ MARKNADEN5. ENKLA MOBILER SOM FINNS PÅ MARKNADEN6. SMARTPHONES (de relativt enkla) SOM FINNS PÅ MARKNADEN7. SAMMANFATTNING gällande telefoner till personer med demenssjukdom & IF*8. TELETAL som underlättar samtal vid funktionsnedsättning9. BUTIKER SOM SÄLJER TELEFONER…
Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Jag är lite osäker på vad du söker? Är det en bra och billig mobiltelefon alt smartphone som har bra skärm för din nedsatta syn du säker? Har själv nedsatt syn på nära håll dvs närsynt så jag vet hur det är.

Har du dator så antar jag att du sköter alla dina "affärer" via datorn som förhoppningsvis har stor skärm så att inte din dåliga syn spelar dig ett spratt. I så fall är det bättre att du köper en vanlig 2G GSM eller 3G UMTS MOBILTELEFON (EJ smartphone).

Sedan vad beträffar operatör så är ju frågan om du vill ringa via abonnemang eller kontantkort? Ringer du lite så satsa på kontantkort. Då betalar du ENBART för just de samtal du gör. Ringer du MYCKET så satsa på abonnemang.

Själv har jag ENBART satsat på KONTANTKORT. Mycket korta samtal gör jag via Comviq Standard kontantkort. Långa samtal gör jag via Halebop GO (obegränsad längd på samtalet för 2 kronor per samtal). Varken Comviq Standard eller Halebop GO har någon abonnemangsavgifter eller månatliga/årliga avgifter utan man betalar ENBART för telefonsamtalen! INGET ANNAT!!!

Har du några frågor så är det bara att fråga på! :-)

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu