Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettpensionen
Läst 142 ggr
Tarotstollan
1

Pension.

När det är dags för riktig pension kommer försäkringskassan att kontakta mig eller måste jag göra det själv?
Har förtidspension nu sen många år tillbaka.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tant Grön
1

Det går väl automatikt, tror jag. Glöm inte att ansöka om gratis busskort om du vill ha det. 🙂

Tarotstollan
1

När blir man officiellt riktig pensionär numera, är det vid 65 eller 67?

Maria
1

Min man har precis fyllt pensionär (65 år) och han har inte tänkt att sluta jobba så allt rullar på som vanligt.
Jag tror ingen har kontaktat honom.

/Maria

Åsa S
1

Du måste ansöka hos pensionsmyndigheten senast 3mån innan det datum du vill gå i pension https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/vanliga-fragor/fragor-och-svar-om-att-ansoka-om-pension

Frågor och svar om att ansöka om pension, ändra pensionsuttag och välja försäkringsform för premiepensionen.
Lona
1

#1: Gratis busskort beror väl på var man bor? Tror inte att man får det i Göteborg /Västra Götaland tex?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
1

#5 Ja det stämmer för min man. Han får åka gratis dagtid i Västra Götaland.

/Maria

Kyllan56
1

Om du har sjukersättning(förtidspension) går det automatiskt med allmän- och premiepension.

Jag har också haft sjukersättning och blev pensionär i februari när jag fyllde 65 år. Jag behövde inte göra något. Men om du har tjänstepension, och inte vill vänta till du är 66 år, måste du själv begära att få den.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Lona
0

#6: Aha, tack för info! Trodde inte att mamma hade, problemet var att hon inte kan ta sig till spårvagnen utan bil. 😏
Antar att gratisåkningen inte gäller för sjukpensionärer?

Tarotstollan
0

Så om jag inte ansöker själv kommer det bara att rulla på då som vanligt eller kommer de att kontakta mig när jag skall fylla 67?
Eller kan man ha förtidspension tills man dör?
Eller ger de mig riktig pension automatiskt när jag fyller 65?
Blir snart 63 och jag har inte hört något från dem.

Tarotstollan
0

#1. #5. Jo, vi har gratis busskort under vissa tider på dagarna och jag skall ansöka om det, om och när det blir dags.
Min mamma ansökte och hade det ett tag men tyvärr kan hon numera knappt gå så hon får åka färdtjänst eller ta sjukresor numera.

Lona
1

#9: Åtminstone min sjukpension upphör när jag fyller 65. Om det automatiskt går över till ålderspension vet jag dock inte (och det hinner säkert ändras innan 2037 😏).

Det lättaste är nog att maila FK och fråga.👍

#10, De har dessutom chockhöjt "frikortssumman" för sjukresor nyligen.

Tarotstollan
0

Ärligt talat så har jag inte satt mig in i något av detta men antar att jag får göra det nu framigenom men jag tror ju inte att något stort kommer att hända innan de 2 år som är kvar.
Så får väl hoppas att de kontaktar mig i god tid innan det är dags.

Kyllan56
0

"Så om jag inte ansöker själv kommer det bara att rulla på då som vanligt eller kommer de att kontakta mig när jag skall fylla 67?" Det går automatiskt över till allmän och premiepension när du fyller 65 år. Du kan inte ha sjukersättning efter 65 år.

"Eller kan man ha förtidspension tills man dör?" Nej, se förgående svar.

Eller ger de mig riktig pension automatiskt när jag fyller 65? Ja.

"Blir snart 63 och jag har inte hört något från dem." Du hör ifrån dem en månad innan du fyller 65 år om besked, vilket går automatiskt när du har sjukersättning. Så du får vänta ett par år.

Det kommer gå automatiskt, så du behöver inte göra något mer än att vänta tills en månad innan du fyller 65 år. Sedan, som jag skrev så måste du själv ta kontakt med dem, du ev. har en tjänstepension hos. För min började inte betalas ut automatiskt förrän en månad innan jag fyller 66 år och en månad. Det beror på att skatten sjunker när man är 66 år och en månad.

Tarotstollan
0

Tack Kyllan!

Vad menar du med "så måste du själv ta kontakt med dem, du ev. har en tjänstepension hos."?

Kyllan56
0

#14: Jag vet inte vad du jobbat eller om du har en tjänstepension. Jag som arbetat för region Skåne, hade en tjänstepension där. Även hos KPA. Har man arbetat inom, kommun, landsting eller för staten har man fått tjänstepension. För mig inom region Skåne började den att betalas in när jag fyllde 27 år.

KPA:s pension kan man ta på fem-, tio- eller tjugo år. Den börjar betalas ut automatiskt när man fyller 66 år och 1 månad. Jag ville ha min direkt och fick ringa själv. Både till Region Skåne och KPA.

I ditt oranga kuvert står om du har KPA eller något liknande.

Om du vill ha hjälp, så skriv till mig. Så ska jag kolla upp det till dig.

Om du varit privatanställd och har ett kollektivavtal, kan du ha en tjänstepension här,

https://www.spp.se/privat/pension/tjanstepension/tjanstepensionsavtal/saf-lo/

Avtalspension SAF-LO heter tjänstepensionen för dig som är privatanställd arbetare som anställd på ett företag med kollektivavtal.
Tarotstollan
1

Jag jobbade på en fabrik, så jag tror att allt det är fixat.