Pensionärer iFokus

Pensionärer

Läst 87 ggr
kerstin 5207
0

Pensionen räcker inte

Jag får ut 10800:-i pension varje månad och maken får ett par tusen mer . Hyran är på 11400. Till det tillkommer, elräkning, hem och bil försäkring. Vi har båda en liten sparad slant på kontot, under 500tusen tillsammans. Vi får nagga på sparpengarna nästan varje månad. Jag för över 8200:- till honom varje månad och det som blir över ska räcka till mina privata utgifter såsom läkararvode, medicin, kläder, skor, frissa, tandläkare. Samt födelsedagspresenter och julklappar till 4 barn. Vad är rimligt att jag betalar hemma?

Åsa S
3

Det var en väldigt hög hyra ni kanske får börja titta efter billigare boende, sälja av saker mm. De flesta kan nog inte fortsätta bo som de gör idag efter att de gått i pension. Vi är bara 50+ så vi har många år kvar men vi har redan börjat anpassa vår livsstil till en annan inkomstnivår och funderar på att flytta från stockholm till annat boende mera i en stad på landet . Men annars är det svårt att svara på din fråga ja det låter som du inte får så mycket kvar efter du fört över pengarna till maken, hur mycket har han kvar efter att alla räkningar är betalda? Om ni får ungefär lika mycket över så är det ju jämnt men får han mer pengar över varje månad är det ju inte jämnt i ett äkenskap/samboförhållande har man ju rätt till ungefär samma levnadsförhållande

Maria
1

Jag förstår inte riktigt frågan.
"Betala hemma" är för mig något vuxna barn gör så länge de bor hemma och har en inkomst.

Ni är ju gifta men i kanske har delad ekonomi?

/Maria