Programtablån - tråd 5

Dags för en femte tråd för diskussioner kring det som visas på TV och hörs i radio samt tips om program på tablåerna.
Den fjärde tråden finns här.
I morgon onsdag blir det fortsatt tittande på Konstnärsdrömmen på SVT1 kl. 21.00. Ser nog även Uppdrag granskning dessförinnan, med start kl. 20.00 på samma kanal.
Några tips om tisdagskvällens program avslutar tråd 4.
I morgon torsdag ser jag det avslutande dubbelavsnittet av Svartsjön på TV3 klockan 21.00. I morgon börjar ju julkalendern på SVT klockan 07.15, alternativt 10.00 eller 18.45. Kollar det kanske, eftersom det programmet väl i vanlig ordning kommer att bli det mest debatterade ämnet i tidningarna ett tag framåt…
Möjligt att jag även tar en titt på Mitt i naturen på SVT1 klockan 20.00.
Har faktiskt sett det första avsnittet av julkalendern, det ser ut som om det blir en gammaldags julsaga, och säkra namn som Johan Ulveson och Björn Gustafson i rollistan borgar för att det kan bli bra.
Imponerades av den snygga scenografin med julkortsmurriga färger.
Nu återstår det att se vad tidningarna säger…😉
I morgon fredag börjar "På spåret" för säsongen med mötet Sigge Eklund & Malou von Sivers – Kristin Lundell & Johan Hilton. Själv tar jag nog en TV-fri kväll.
#4 Det ska bli så roligt.
Det är bland mina absoluta favoritprogram.
/Maria
#4 Åh, då får jag bänka mig vid TVn, det är ett av mina få favoritprogram 🙂
/Désirée
Var bortbjuden, och där blev vi sittande framför TV:n och På spåret, men det var inget självförvållat. Fast First Aid Kit är ju ljuvliga!👍
Ikväll blir det tack och hej till Moraeus, och med BAO som gäster känns det som ett gott val att titta på. SVT1 kl. 20.00.
Jag tillhör de som inte tog mig igenom "Hundraåringen som klev ut genom fönstret" som bok - ikväll finns chansen att istället se den som film på TV4 21.35.
#8 Jag klarade heller inte av boken. Filmen var väl OK men inte mer.
För mig så har det hela känts som en annan variant av den fantastiske Forest Gump.
/Maria
#9 Träffade faktiskt ytterligare en person igår som lagt ifrån sig boken, så vi är några stycken.
Blir kanske inte av att titta på filmen heller nu när den går på reklamkanal. Med alla avbrott för reklam plus nyheter är den inte slut förrän 00.10, och det är kanske inte värt "besväret"…
Inte heller jag klarade av att läsa boken och filmen var tråkig.
/Désirée
Då är vi några stycken😉
/Maria
Tack för recensionerna, nu slipper jag titta på den 😃
Inga överraskningar för min del på söndagsprogrammet: förutom en del sport så blir det "Allt för Sverige" och "Midnattsol" som vanligt.
Fortfarande finns min favorit kvar i Allt för Sverige😉
/Maria
#15 Mina också! Skrivet efter första avsnittet:
"2016-10-30 22:33: Mina kandidater till finalen i "Allt för Sverige": Sarah Steinman och Steven Swanson."
Eftersom den här tråden ligger överst passar jag på att ögna igenom dagens menyer, och hittar som vanligt "Tjockare än vatten" klockan 21.00, avsnitt 8/10. Det har blivit en hel del serietittande på sistone, det här är väl den mest realistiska av dem och därigenom lite otäckare på sitt sätt.
Ser nog även "Historieätarna", som skall tugga sig igenom 1990-talet klockan 20.00 (SVT1), och avslutar kvällen med att se ""Ett dyk in i det okända" klockan 22.15 på tvåan.
"Vilken SVT-karaktär är du?" (Jag blev Brasse Brännström.)
#18 Jag blev Pippi Långstrump. Passande, för jag liknade henne när jag var barn. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Blev Pippi. .
#19 #20 Tjolahej tjolahopp tjolahoppsansa! 😃
"Det sitter i väggarna" klockan 20.00 på SVT1 och "Veckans brott" SVT1 kl. 21.00 krockar med damernas handbolls-EM på trean för min del, så jag kollar kanske programmen på SVT Play istället.
För min del så blir det Dessertmästarnas jul på Kanal 5 klockan 20.00 och därefter The Big Bang Theory. Det sitter i väggarna och Veckans brott ser jag på SVT Play.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nöjer mig med Konstnärsdrömmen på SVT1 kl. 21.00 ikväll.
Ikväll kollar jag eventuellt Roy Anderssons prisade film "En duva satt på en gren och funderade över tillvaron". Jag har visserligen sett den en gång, och tyckte då att den var intressant men delvis tråkig. Min bror som sett filmen minst tio gånger påstår att den blir bättre för varje gång så då bör den väl vara bättre den här gången…🤔
För mig blir det "Ljust och fräscht" med Fredrik Lindström och Henrik Schyffert.
Nobelbankett på SVT1 är inget för mig - fracken (den illusoriska) får bli kvar i garderoben! Möjligen hade jag kunnat tänka mig att titta om Bob Dylan hade infunnit sig. Hade gärna sett honom lägga upp fötterna på bordet och prata i mobilen (vilket han förstås inte hade gjort om han faktiskt hade kommit.)
Nu blir det damhandboll på TV3 klockan 20.00 för min del.
Söndag:
Dags för upplösning av "Allt för Sverige" - jag fortsätter att tro på Sarah och Steven . (SVT1 20.00)
Slut även för Midnattssol (SVT1 21.00). Fast jag misstänker att de bäddar för en fortsättning där.
Klockan 21.00 (på TV3) är det även den gamla bekanta "Love actually", fast den har jag sett ett par gånger, så jag passar nog nu.
Steven har varit min favorit hela tiden så det är roligt att han kommit till final.
/Maria
Äntligen fick man veta vad det handlade om. Men följer fortsättning på Midnattssol så kommer inte jag att se på den.
När det kommer till amerikanerna så bryr jag mig inte om vem som vinner. Jag ser inte på tävlingarna men väl på inslagen från USA där de kommer ifrån.
Kul att Sarah vann "Allt för Sverige" - hon var en av mina två favoriter från dag 1, sedan gäller det ju att ha tur i tävlingarna. Kul att se henne tina upp i släktträffen, som hon genomförde alldeles galant. Kan inte vara lätt att ställas inför ett helt kompani släktingar så där…
Midnattssol var väl lite för våldsam på slutet för min smak, men uppenbarligen har serien gått hem, så sent som igår fick den tre priser i en gala i Rom. Känns rätt sannolikt med en fortsättning, när den franske agenten skall plocka bort uranet ur gruvan. Kiruna som miljö är ju rätt uppmärksammad just nu, med flyttningen av stadskärnan.
Ikväll blir det "Tjockare än vatten" för min del - ännu en serie som går mot sitt slut.
För min del blir det nog "Historieätarna". Eller också tittar jag på den på SVT Play senare och väljer "The Secret World of Lego" på Kanal 5 istället. 🙂
# 31 Äntligen fick man veta vad det rörde sig om i Midnattssol. Jag förbannar mig själv som suttit och tittat på den och som du säger slutet var lite våldsamt i min smak också.
Historieätarna och Billions ser jag på!
Inga skrällar: "Det sitter i väggarna" och "Veckans brott".
#34 Får kolla "Det sitter i väggarna" på SVT Play, för jag väljer Dessermästarnas jul på Kanal 5 istället.🙂
Ikväll blir det Galenskaparna och deras "Spargrisarna kan rädda världen". Låter på recensionerna som det inte är någon av deras allra bästa, men det återstår att se!
Skall passa på att erkänna att jag har sett samtliga avsnitt av Julkalendern hittills. Tycker att det är lite roligt med en del referenser till filmer och TV-serier som författarna lagt in, som Star Trek, Mad Max, Das boat och lite annat.
Johan Ulveson är perfekt som Efraim Trippelhatt och Ester Vuori övertygar som Selma.
#36 Knäpper kanske över till fyran när Galenskaparna slutat och ser på "Och så var de bara en".
#36 För min del var Galenskaparna en riktig besvikelse, tunna sketcher och dålig musik. Hoppas att inte tiden runnit bort för gruppen, även om det kändes så igår.
Nu när såväl Allt för Sverige och Midnattssol är slut blir det tid över på söndagskvällarna (ett tag…). Ikväll har jag bara bockat för avslutningen av "Och så var de bara en" på TV4.
Ikväll avslutar jag "Tjockare än vatten" (hoppas att det inte byggs upp en fortsättning…), samt tittar nog även på "Julhyllning till ABBA" (SVT1 21.45). Dessutom har "Historieätarna" ätit färdigt i och med kvällens program - kan bli att jag även kollar denna final.
Ja, det blir väl som vanligt på tisdagarna: "Det sitter i väggarna" och "Veckans brott". Säsongavslutning för båda programmen, men det senare lär vara tillbaka redan i januari.
Kalla Fakta 21.00 på fyran handlar om hur pensionärer luras ta dyra och onödiga försäkringar. I bakgrunden finns etablerade försäkringsbolag och finansinstitut.
Håller mig som vanligt till Dessermästarnas jul på Kanal 5. Sista avsnittet i kväll. Sedan ser jag "Det sitter i väggarna" på SVT Play.
Final på "Konstnärsdrömmen" ikväll - nu skall en vinnare koras! (SVT1 21.00). Lite svårt att gissa utgången, men juryn har hittills verkat mest positivt inställda till Pedram och Joakim så jag tror att det står mellan dem.
Tittar möjligen även på Kylie Minogue i programmet därefter.
I kväll delas nationen in i två läger kring en fråga kanske av samma dignitet som Elvis eller Tommy och Expressen eller Aftonbladet på sin tid. Blir det På spåret julspecial eller Uppesittarkväll med Oldsberg?
Nja, jag struntar nog i båda två, däremot kanske jag kollar dokumentären om Leonard Cohens världsturné 1972 som sänds på TV2 21.45 och Stina Lundbergs intervju med honom från 2001 som sänds efter dokumentären.
#43 Absolut inte Oldsberg när det gäller mig.
På spåret så klart😉 Får väl titta medan sillsalladen och äggosten tillreds.
/Maria
Skippar bägge. Tittar istället på A Merry Murdoch Christmas på Kanal 9.
För en del är det ett krav att TV:n skall vara avslagen hela julafton, medan den för andra är ett välkommet sällskap. Måste erkänna att jag inte är särskilt trakterad av repriser som Kalle Anka, Karl-Bertil, Svenssons eller Kan du vissla Johanna - sådan återseendets glädje försvann för min del redan med videons entré i hushållet. Men ändå - "Tomten - en vintersaga" (på SVT1 klockan 17.10) har jag svårt att undvara! Förra året missade jag att man flyttat tomten till förmiddagen, det förstörde inte min jul men fick den att kännas fattigare på ett sätt.
Inget tittande på Karl-Bertil igår, men ikväll kollar jag nog Sven-Bertil på SVT1 kl. 20.00. I övrigt inget förkryssat, men det kanske blir spontansyn av någon film.
Såg på en inspelad Beck och ett Svensson Svensson som också var inspelat på julaftonen. Såg dock nyheterna vid 18.00.
Ikväll blir det Fröken Frimans krig 😃
Vi fick bland annat den nya säsongen av "The leftovers" av sonen så det kanske blir ett avsnitt ikväll.🙂
/Maria
Tisdag SVT1 klockan 20.00: "Jag är Ingrid", porträtt av Ingrid Bergman.
#50 "Jag är Ingrid" var intressant! Hon var en stark kvinna på gott och ont, och bedömdes nog hårdare än de manliga kollegorna vid uppbrott från respektive förhållanden. Och barnen verkar ha blivit rätt starka de också, trots att Ingrid verkar ha försakat deras uppväxt till stor del. Ingrid Bergman själv växte ju upp utan sin tidigt bortgångna mamma.
Ingrid Bergman har jag alltid haft svårt för. Kanske är det att hon försakat sina barn så?
/Maria
#51 Ja, och hennes far dog när hon var bara 14 år, så hon blev föräldralös tidigt.
Tyckte också programmet var bra. En sak störde mig dock lite. Inget ont om Alicia Vikander, men hennes rätt ljusa röst stämde inte särskilt väl med Ingrid Bergmans mycket djupare röst, så det blev lite förvirrande när de pratade strax innan eller efter varandra.
#52 Jag har nog aldrig haft några sådana aspekter på Ingrid Bergman, men jag har upplevt henne som lite sval på filmduken, med något slags underliggande kyla som sken igenom. De italienska filmerna som krävde improvisationsförmåga och glöd såg ju även Bergman själv som misslyckanden. Kanske var hon större i branschen än hos publiken - hennes hängivenhet gick det ju inte att ta miste på!
Den enda filmroll hon gjort som fastnat hos mig är den i Casablanca.
Jag tycker inte ens hon är bra i Casablanca🤫
/Maria
#53 I avsnitten med dagboksuppläsandet var ljudet lite för svagt för min hörsel, så jag körde med textremsor under hela filmen.
#56 Ja, jag körde också textremsor hela tiden, för det var svårt att uppfatta vad som sades, men ibland hördes det rätt tydligt och då lät det lite konstigt. Det var väl meningen att det skulle låta som om det var Ingrid själv som läste texterna, men det var så stor skillnad på rösterna att det blev förvirrande emellanåt.
#55 Klockan 15.25 skall jag kolla Bogey och Bergman i Casablanca på SVT1 för att se om jag haft fel uppfattning…😉
#36 "SVT:s julkalender ”Selmas saga” har hyllats, bland annat för sin julstämning, men även kritiserats för sin könsbalans.
Men tittarna har gett tummen upp och gjort den till den mest sedda julkalendern genom tiderna, bekräftar SVT för Nöjesbladet. Varje avsnitt har setts av 2,5 miljoner personer i tv och nära 500 000 på SVT Play, skriver SVT."---
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/a9A82/julkalendern-selmas-saga-mest-sedd-genom-tiderna
Gör nog ett undantag och ser på "På Spåret" ikväll. Är lite nyfiken på om Erik Niva är så allmänbildad som han verkar i sina artiklar och på TV.
Sedan blir det "Sportens årskrönika" 21.45 på tvåan.
Tittar nog på underhållningen från Solliden ikväll, det är en del artister som jag gillar med i år.
http://www.svt.se/tolvslaget-pa-skansen/pernilla-august-ringer-in-det-nya-aret-pa-skansen
Jag såg att TV3 visar Ivanhoe igen…är det verkligen någon som tittar på denna gamla dåliga film?
/Maria
#62 Det är tydligen tradition bland en del att slöa framför teven, titta på backhoppning från Garmisch-Partenkirchen och sedan på Ivanhoe, allt med man inmundigar en kebabpizza. 😃
#62 Såg lite i början av Ivanhoe, är rätt trött på den.
Jag såg Karate Kid. Den första. Det var länge sedan och jag gillar den. Sedan såg jag slutet på Kalle och Chokladfabriken vilken också är jättebra. TV: har stått på hela dagen.😃
/Maria
Såg sista tredjedelen på dokumentären om Ann-Mari Fröier och tänker inte missa chansen att se hela programmet när det går i repris på tvåan klockan 16.05 tisdag. En spännande människa!
I övrigt finns det en del filmer att botanisera bland - ser nog "Turist" på ettan klockan 21.00.
#66 Förutom Ann-Mari Fröier var det en annan 85-årig stockholmsdam som satte färg på min eftermiddag - Els-Beth "Bettan" Aspås, äldsta taxichauffören i Stockholm porträtterades på SVT1 (repris 6 januari).
I kvällens tablå har jag kryssat för dramadokumentären "Förbjuden kärlek" klockan 20.00 på SVT2. Den handlar om drottning Victorias och Axel Munthes förälskelse i början av förra seklet.
Axel Munthe har skrivit en av mina favoritböcker, "Boken om San Michele", och jag hoppas bland annat på en del bilder från Capri.
#68 Då har vi samma favorit😉
För många år sedan jobbade jag kvällspasset i vården och skulle börja 7 på morgonen igen. Jag hade inget att läsa och letade i bokhyllan i dagrummet på jobbet. Där fanns bara trista böcker och jag tog med tveksamhet hem "Boken om San Michele" Jag ville ju bara läsa några sidor innan jag somnade.
Jag läste hela natten och det var det värt🙂
Den hamnar garanterat på min top tio-lista.
/Maria
#69 Kul!
Jag köpte boken (eller böckerna, tror det är två volymer i den upplaga jag har) på antikvariat för många år sedan. Den platsar även på min tio-i topp. 🙂
Tror att en av orsakerna till att jag införskaffade boken var att jag var nyfiken på San Michele ur "fågelperspektiv" - Munthe köpte ju loss berget för att skydda flyttfåglarna som rastade där från fågelfångare. Idag bedriver Sveriges Ornitologiska Förening ringmärkning och flyttfågelforskning på Capri med San Michele som bas.
http://villasanmichele.eu/villan/capri-fagelstation/
Edit.
#68 och #69 Då är vi tre, jag ärvde boken efter min mor och mormor och läste den redan som rätt ung. Hög tid att leta upp den bland alla mina kokböcker och läsa om den 🙂 Svt2 kl 20.00 blir det självklart här också 🙂 (Jag har faktiskt varit där med mor och mormor, men kommer tyvärr inte ihåg så mycket av det 😭 )
/Désirée
Jag har rekommenderat boken till många och en arbetskamrat köpte flera exemplar och gav som julklapp ett år😉
#71 Jag skulle också tycka det var roligt att få åka dit.
/Maria
Fortsätter att följa "Stjärnorna på slottet" ikväll.
Ikväll blir det nog så att jag tittar på Papillon på SVT2 21.15. Har inte sett den filmen sedan den var ny på biograferna i början på 70-talet.
#74 Synd att den börjar så sent. Annars är det en mycket bra film vill jag minnas. Får väl kolla SVT play.
/Maria
#75 Filmen var lika bra som jag mindes den! 👍
Ikväll är det en liten högtidsstund när det är ett program av Tom Alandh (SVT1 20.00), "Oscar och Greta och huset de byggde". Det tänker jag se! Samtidigt på SVT2 är det ett program om hur staden Rom skapades - skall försöka komma ihåg att se reprisen av det i morgon (eller på playen).
Klockan 18.00, SVT2, "Vårt liv med hund" kan det eventuellt också bli en titt på.
Kollar "Stjärnorna på slottet" ikväll, i övrigt inget förkryssat. (Rain Man går samtidigt på sjuan, men jag står över där på grund av reklampauserna. Även Jägarna går på sjuan ikväll, samma sak där.)
Ny svensk deckarserie kl. 21.00 på SVT1: "Innan vi dör".
Mycket att se idag! Bland det jag kryssat för är matinén "Bokhandlaren som slutade bada" på SVT1 14.25 samt säsongpremiären av "Homeland" SVT1 22.30. Har väl flera gånger känt att det vore skönt med ett avslut på serien, men ändå så väntar på nästa säsong…
För min del blir det Johan Glans - World tour of Skandinavien på Kanal 4 klockan 20.00.
#80 Se där ja! Klockan 20.00 är f.ö. ett "nyckeltal" ikväll: Vetandets värld (om åldrande), Idrottsgalan, VM i handboll och Johan Glans. Mycket att välja på där…
#81 Tur att jag inte är sportintresserad, och Vetandets värld finns ju på SVT Play.🙂
#82 Ja, jag kollar nog VV där eller på reprisen.
Just som vi drabbats av en rejäl snöby här ser jag att 16.20 på SVT1 börjar en ny serie om snöröjare i Finnmark i nordligaste Norge. Har sett något liknande förut, och det var intressant, så jag kollar nog in programmet.
I övrigt blir det säkert "Veckans brott" senare under kvällen.
Jag är ju en fan av programmet "På Spåret" och i flera år har jag alltid undrat varför Luuk uttalat orkesternamnet så konstigt.
Stefans Borsén ? Varför uttalar han ett s emellan???
Äntligen har polletten trillat ner när jag av en händelse på nätet fick se Stefan Sporsén och Augustifamiljen😃
/Maria
Har precis sett de 2 första avsnitten av den amerikanska serien "This is us" en familjeserie som säkert blir bra när man lärt känna personerna.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Har satt ett kryss för andra avsnittet av "Innan vi dör", den nya deckaren som jag tyckte började lovande förra söndagen. (SVT1 21.00.)
Guldbaggegala på SVT ikväll, men jag står över - jag är inte mycket för firmafester. Väljer kanske istället "Robert Gustafsson, 25 år" på TV4 klockan 20.00. Även om jag inte hör till de verkliga Robertdyrkarna så kan jag tycka att han gjort en hel del roligt - speciellt i början av sin karriär. Sedan har det väl blivit rätt mycket upprepningar under årens lopp.
Homeland (SVT1) 22.30 vill jag inte missa, trots den sena timmen.
P.S. Ser att Dagny Carlsson, 105, dyker upp i Vetenskapens värld (SVT2 kl. 20.00). Får nog kolla det på SVT Play i morgon!
Idag kollar jag antagligen in matinén "Charlotte Löwensköld" på SVT1 kl. 14.00. När jag såg den på bio när den var färsk (1979) förutspåddes huvudrollsinnehavaren Ingrid Janbell en lysande skådespelarkarriär, men den kom väl lite av sig (även om hon är kvar i branschen).
Fortsättningen av "Vita vidder" (SVT1 16.20), om väghållare på svårbemästrade norska vintervägar, missar jag inte. Avslutar kvällen med "Veckans brott" SVT1 kl. 21.00, dessförinnan har jag hunnit se Sverige spela VM-handboll på TV5.
2023 Studio 65, nytt magasin för, med och om 65-plusfolket har premiär på Kunskapskanalen på onsdag.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-01-23 13:11 av Fornöga