Vad blir det för mat? - tråd 6
Lagom till nyårssupéerna är det dags att duka av de tidigare rätterna och bereda plats för nästa sittning.
Blev stekt falukorv med stuvade makaroner idag.
Har någon tips på nyårsmat? Oxfilé och hummer får jag utesluta blir lite dyrt.
#2 Så gott. Det var länge sedan jag åt falukorv med stuvade makaroner. Till nyår brukar jag laga något som jag tycker är gott, även om det kanske inte anses vara "fint". Ett år lagade jag spaghetti och köttfärssås. :-) I år lutar det åt något med kycklinglever. Har ett par recept att välja mellan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 ja det låter som en bra idé att välja en rätt jag gillar. Men inte kycklinglever 😮
#4 Nej ta någon av dina favoriträtter. Jag gillar lever och har några paket i frysen, så jag tyckte det var en bra idé att använda dem till nyår. :-)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Köpte denna kryddblandning igår som jag tänkte prova idag med kyckling.
#5 Jag lagar lövbiff med pommes, sås, sallad till nyår. Till efterrätt blir det glass med chokladsås, och hasselnötsfyllda rån. 🙂
#7 Det låter ju inte alls dumt. 🙂
Vi ska ha varmrökt lax med kall sås och kokt potatis. På kvällen tar vi räkor och ett glas vitt till maken och cider till mig 😃 hummer köper jag inte då det är så krångligt att äta och oxfilé har jag iofs råd att köpa med det är rätt tradigt att ha det till nyårsmeny. Vi ska hitta något gott till efterrätt också.
Idag blev det spagetti med köttfärssås.
Vi ska ha hamburgare på högrevsfärs som City Gross har gjort. Vi steker en skiva fint bröd och så lägger vi en klick dressing på denna och så ost och därefter burgaren och överst ett stekt ägg.
Det värsta jobbet är gjort tills imorgon. En gammaldags köttgryta med rödvin, bacon , högrev + diverse rotsaker o kryddor har kokat färdig tillsammans med några ansjovis bitar o lite av deras spad. Ett par timmar på låg värme, sedan får den stå och "gotta" till sig tills imorgon. Jag äääälskar de gamla gjutjärnsgrytorna :)
Högreven blir mörare än den finaste oxfilén och smaken är betydligt mustigare.
Den får puttra ngr timmar i morgon så att den blir klar lagom tills gästerna kommer i morgon kväll. Akvavit o glas i frysen å skumpan ligger klar att halshuggas…
Köpte pizzakit och gör pizza till middag.
Pasta med köttfärssås, men jag lagade den inte själv.
#14 Blir du bjuden.
#15 Nä, fick köpa den själv - från en personalrestaurang, så det är inte "burkmat". 🙂
Idag blev det angusburgare och klyftpotatis.
Rökt Fläskfilé med ugnsstekt potatis, grönsaker pepparsås.
Fläskytterfilé och potatisgratäng.
Ska pröva ett nytt recept, Fisk à la madame Junod, som enligt kokboken är "löjligt lättlagad".
Blev kyckling med cashewnötter, ris idag.
Svenskt fredagsmys de luxe, tacos 🤪
/Désirée
Ostgratinerade crepes med champinjonstuvning.
Hämtpizza och sallad😎
/Désirée
Stekt torsk med äggsås, sallad.
Blev hamburgare idag.
Vad köket erbjöd, blev det här idag 😎
/Désirée
Gick i pizzafällan idag.
#28 Gott att inte vara ensam, se #24 😉
/Désirée
#29 Se där ja, vi är fler i fördärvet… 😃
#29 - #30 Gottegrisar. 🙂
Idag blir det pyttipanna med stekt ägg och rödbetor.
#31 Jag blev tvingad - hungern drev mig dit…😞
Pannbiff med lök, sås, potatismos.
Stekt kycklingfilé, sås och ugnsrostade rotsaker…..tänk vad maten är lättlagad, när man har en välutrustad mikro och spis 😃
/Désirée
Pasta med köttbullar.
#36 Går på samma linje här idag - köttbullar och självlockiga makaroner.
kycklingsallad blir det idag.
#37 Korkskruvslockar? 😃
#39 Ja, något åt det hållet! Det står visserligen "makaronskruvar" på paketet, men det går jag inte på…😉
Idag blir det den berömda rätten….ingen aning 😊
/Désirée
Lasagne gör jag idag till middag.
Kycklingfilé i gräddsås med potatisgratäng och sallad.
Grönsallad, över sen igår. Måste äta upp den nu, den smakar så konstigt om den får stå en dag till!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Grillkorv och pulvermos. Måndag…😕
köttgryta.
Stekt Oumph med sallad och pommes 🙂
/Désirée
Korv Stroganoff med ris.
Vem var the real Stroganov?
Ärtsoppa.
Kyckling Jacob.
Falukorv med stuvad spenat, potatis, ska även göra chokladparfait till efterrätt.
Välkomna in till vår nya tråd
http://pensionarer.ifokus.se/discussions/589cb0bc8e0e741e79001ac3-vad-blir-det-for-mat-trad-7
/Désirée